Vik hädan Syster Skuld och Broder Dåligt Samvete

Storebror och jag var hos Exet nyss. Ytterligare en avskedsstund. Bägge lämnade vi brev till Exet, som han ska ha med sig i kistan.

Han har blivit så tunn. Också hans mage har krympt. Men händerna är varma, hjärtat pickar och pickar och han andas med stängd mun.

Medan jag stod och pratade med sjuksköterskorna fick Storebror sagt det han ville säga till pappa, och efteråt sa han att det varit bra med den ensamstunden. Jag vill ge Lillebror samma chans imorgon. Om. Om. Om.

Fast jag är inte så nervös längre omkring det där ”om”.

Worst case scenario – och varför ska det inte bli så – är att Exet lever hela helgen ut. Han lever första skoldagen, och kanske också andra. Han lever medan Storebror i valet och kvalet bestämmer sig för om han ska med sina nya klasskamrater på en tredagarsresa till Jylland, och han lever medan jag som bäst planerar min fest till nästa helg.

Då dör han. Lördag kväll om en vecka.

Som sagt, worst case scenario. Nu är det värsta skrivet – döden kommer och när vet ingen. Irrhönan, sluta planera. I kampen mellan döden och livet är du en liten flugskit och ingen tar nån hänsyn till dig. Begrip det nu, och släpp taget du också.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

3 reaktioner till “Vik hädan Syster Skuld och Broder Dåligt Samvete”

  1. Förlossningar kan man iallafall sätta igång men annars kommer dom oxå igång av sig själv när det är dax. Allt kan inte planeras.

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

