Den sorgligaste uppdateringen nånsin av Persongalleriet

Kära Exet,

Nog för att jag har svurit och bannat över dig i åratal, önskat dig långt väck till Helvete och tillbaka igen. Men jag hade ju aldrig önskat att du skulle dö ifrån oss. Det vet du väl Exet? Inte har jag jinxat dig?

När du är borta ses tomrummet i de situationer där du skulle varit med. Fikastunder när farmor och farfar är här. Söndagen när du kunde ha kommit förbi för att gå en tur med hundarna. Alla snapchats som jag inte får längre. Inga sms. Inga mails. Inga telefonsamtal.

Insamlingen till ditt minne i danska cancerfonden ger vänner, grannar, familj, kollegor och bekanta en chans att minnas dig, skriva fina ord som får oss att gråta, ungarna och jag. Nästan sjutusen kronor har det blivit till, och ändå har begravningen inte varit än. Brorsorna tyckte att det var bättre med pengar till forskning än till blommor på din grav, Exet. Jag tror att du skulle ha varit stolt över dem. Så stolt som du alltid var, fast du var lite dålig på att berätta det för dem. Jag har fått göra det åt dig. Igen och igen och igen och igen och igen. Berätta för dina barn hur mycket du älskade dem. Hur mycket du tyckte om att vara tillsammans med dem.

De saknar dig, Exet. Hela resten av deras liv kommer de att sakna dig.

Och hundarna, Exet. Hur ska jag nånsin kunna förklara för hundarna att du aldrig kommer hit mer? Aldrig är så lång tid, Exet, alldeles för lång tid för att vi ska kunna förstå det. Du ska veta att den dagen du dog, i fredags, då jag hade hämtat dina saker på sjukhuset, då satt jag på köksgolvet och packade ur de påsar jag fått med mig. Påsar där dina kläder låg.

Kommissarien låg i köksfönstret, men när han kände din lukt, då kom han och la sig på dina kläder.

Då grät jag.
Igen.

Persongalleriet är uppdaterat med den sorgligaste uppdateringen någonsin. Hittills. Det kommer fler dödsfall. Det är så med livet, att man dör till slut. Du brukade säga det.

Ärat vare ditt minne.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

7 reaktioner till “Den sorgligaste uppdateringen nånsin av Persongalleriet”

Det tyckte jag - vad tycker du?

