Jag känner så med Lillebror

Klockan är halv nio och han borde varit i skolan nu. Men eftersom vi ska se pappa en sista gång om en timme, så meddelade jag skolan att han nog blir hemma hela dagen.

Han har sms’at med en av bästa kompisarna under morgonen. Tydligen är det många i klassen som vill komma till begravningen. Lillebror är arg, ledsen och frustrerad. Han vill inte ha någon med från klassen. Jo, möjligen de två bästa kompisarna, men resten kan hålla sig borta.

Kan inte jag se till att de inte kommer, säger han till mig. Men det kan jag ju inte. Han frågar varför de vill vara med. Jag svarar att jag ju inte kan veta, men jag tror att det är för att hedra pappa och för att visa Lillebror att de bryr sig om honom och hans familj.

Precis fel svar att ge en tuff 14-åring. En tuff 14-åring med mycket skal och en kvick, rolig utsida, men den ömma modern vet ju, att insidan är mjuk, så mjuk och sårbar. En tuff 14-åring vars far är död.

En 14-åring som om en knapp timme ska stå vid sidan av sin fars kista.

Fy fan, så orättvis den här världen är.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

4 reaktioner till “Jag känner så med Lillebror”

    1. Vi tog också farväl på sjukhuset, där Exet låg i sina vanliga kläder, utan slangar och jox. Det räckte för Storebror, men Lillebror önskade att se honom igen. Och nu en gång till, en sista gång. Jag hoppas att det hjälper honom, att få se pappa när han själv har velat. Det är jävligt hårt att veta att det är sista gången man ser någon, även om denna någon är stendöd och har varit det i precis en vecka nu. 😦

      Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

