Egentligen är det mesta som vanligt

Det surrar till då och då i skallen, men annars är det mesta som vanligt.

När jag av Lillebror blir ombedd att boka frisörtid – ”och ring till henne och tala om det med pappa, så hon inte behöver prata om det” – då känns det i hjärtat. Sättet Lillebror säger att pappa är död utan att nämna det.

När Storebror ännu en gång stretar emot mitt förslag om att åka förbi Ex-residenset, bara för att titta sig omkring. Minnas och se hur det ser ut. Innan det börjar tömmas. Innan advokaten lägger beslag på nycklarna (även om vi behåller en kopia 🙂 )

När jag går in i en av de hund-facebook-grupper som jag lämnat, just för att Exet var så aktiv där (och jag hela tiden måste antingen kväva min penna eller diskutera minsta lilla), och ser åttio personer som skrivit om honom, hur mycket de uppskattat hans ofta lite spetsiga kommentarer och snabba repliker, Hur matte till Kommissarien och Assistentens mamma skriver en hälsning till Exet som träffar mitt i prick, för hon kände honom och det var sån han var, som hon beskriver.

När kollegorna frågar hur jag har det.

Då darrar rösten till lite. Då kniper det omkring hjärtat. Då inser jag att ”aldrig mer” är en väldigt lång tid för mina barn att inte se sin far igen.

Men annars. Annars står den på läxläsning, motion, matlagning, internet och hundpromenader. Det vanliga livet. Vardagslivet. Älsklingslivet.

(I helgen blir det lite av det ovanliga livet. Jag ska på 2*50-årskalas, och flyger till hemlandet lördag förmiddag och kommer hem söndag eftermiddag. Hundarna lånas ut till Lilla Fröken Tax Matte – jag är rädd att de kissar på sig annars… 😀 Killarna ska klara sig själva en helg – det kommer att gå alldeles utmärkt visserligen men nog pickar det till i modershjärtat när de lämnas ensamma hemma för första gången över en natt.)

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

7 reaktioner till “Egentligen är det mesta som vanligt”

  1. Som sagt blir det ju ett tomrum, men jag kanske ska ändra lite på det jag skrev i en annan kommentar…
    Tomrummet ska ju inte växa utan sakta fyllas med annan kärlek. Inte ny utan annan…
    För det behövs ju inget tomrum för meta kärlek, det får plats oändligt mycket kärlek i hjärtat. Det blir aldrig fullt!

    Gilla

  2. Förstår att det är många trösklar som man måste ta sig över efter att ha varit med om något sådant här, minns ju när mitt ex`s ex gick bort under vår tid tillsammans, hur deras gemensamma barn hade många saker att bearbeta.

    Det låter trevligt att ha några fester att se fram emot, ha en trevlig helg !

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

