Facebook

Vad har hänt med pappas facebook-konto? frågade Lillebror.

Som ALDRIG brukar vara på Facebook.

När jag svarade att det är stängt så kröp det fram att han brukar klicka sig dit och titta. Minnas.

Och nu har jag tagit bort kontot. Utan att fråga, bara för att JAG inte vill ha det kvar.

Och det går inte att ångra sig. Det är borta. Men alla bilder är kvar. En klen tröst. Lillebror får bilderna lagt på sin dator i helgen. En liten tröst. Liten.

Nu har jag legat och grinat i ett par timmar drygt, jag är så jävla ledsen, skamsen och trött på mig själv.

Jag kunde ha gjort en hel massa – frågat ungarna hade varit det minsta jag kunnat göra.

Ett pissigt facebook-konto.

Men när det visar sig ha varit nånting som betydde nåt för Lillebror,  som mig veterligt aldrig varit på Facebook tidigare, då skäms jag. Och gråter för att det är borta nu och det är mitt fel.

Hur ska jag komma ihåg att jag inte får ta egna beslut när de får konsekvenser för andra? Tänka efter före.

Jag trodde att jag gjorde det men jag har nog aldrig haft så fel. 😥

Sova nu? 23:45? Hur ska jag kunna det när jag inte förlåtit mig själv? Så jäkla dumt gjort, som jag ångrar mig. Till ingen världens nytta.

Vi överlever utan Exets facebook-konto. Naturligtvis gör vi det. Också Lillebror. Men hur besviken måste han inte vara på mig nu? Och Storebror,  som inte sa nånting men förmodligen tänkte desto mer.

Det är flera dagar sen jag grät för barnens och Exets skull. Inatt gråter jag för min skull, för min skam och min dumhet.

😥

Och nej – jag vill helst inte se kommentarer nu i stil med ”jag tyckte nog att det var lite väl drastiskt att helt stänga hans konto…” Låt hellre bli att skriva nåt i så fall. Jag känner mig tillräckligt skamsen och dum redan.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

14 reaktioner till “Facebook”

  1. Jag citerar din husgud och tänker att du försöker göra det bästa och det är gott nog ❤
    Först när helvetet gör stjärten stekhet kommer eftertankens kranka blekhet. Säll är den som har till rättesnöre att man bör nog tänka efter före. (Tage Danielsson)

    Gilla

  2. Håller med man kan bara göra så gott man kan! Och eftersom uppsåtet var gott så kommer säkert Lillebror att förstå så småningom. Det var ingen som tänkte på mammas fbkonto (även om det var jag och min syster som hjälpt henne att lägga upp det) eftersom hon var så oaktiva inte förrän vid hennes födelsedag ett halvår senare när gratulationerna började rulla in. Då ångrade vi att vi inte tänkt på att ta bort det direkt :/

    Gilla

    1. Jag tänkte som så, att jag inte ville ha en gravsten i cybern också. Det räcker som det är. Men jag hade kunnat göra en minnesplats, som det heter på facebook. Framför allt hade jag kunnat fråga brorsorna vad de tyckte innan jag gjorde nånting alls. 😦
      Men nu är det som det är, och kan inte göras om.

      Gilla

    1. Det känns fortfarande men Lillebror tycks ha accepterat sakernas tillstånd. Särskilt eftersom jag lovat honom att alla bilder är kvar – dem har jag sparat. Och att han kommer att få överta pappas mobil eftersom hans egen trilskas.
      Men tack. Ja, jag har lärt mig nånting. Ny lapp i köket – där står det ”INNAN jag bestämmer nånting – 1) vad tycker ungarna? 2) har jag FRÅGAT dem?”

      Liked by 1 person

  3. Om man gör sitt bästa går det ju faktiskt inte bättre 😉 Skiter det sig blir man förstås ledsen.
    Och du, det är faktiskt ”nyttigt” att ångra sig, för det är då man lär sig.

    Även små barn har stor förståelse för att man kan göra saker man ångrar, om man förklarar det. De känner ju igen det, kan t o m tycka det känns bra att även vuxna är felbara.

    Det är i alla fall min erfarenhet. Fortsätt du som hittills att göra ditt bästa.

    Liked by 1 person

Det tyckte jag - vad tycker du?

