Morgontårar och en klump i halsen

Vissa av mina hundvänner är jag lite extra fäst vid. Som gamla pigga gubben med sin lilla chihuahua-korsning. En stolt liten dam med fult underbett, gråa ”mustascher” och det mest fantastiskt milda sinne en hund kan ha. Han har alltid gått långa, långa promenader med sin hund. Jag har mött honom de mest oväntade ställen – på mina cykelturer till jobbet, på joggingrundor och förstås på hundpromenaderna.

Nu kom han gåendes som han brukar, men utan hund.

Ja, jag har ingen hund med idag” säger han på sin släpiga sönderjylländska dialekt. ”Ingen hund med längre. Hon finns inte mer. Sexton år gammal blev hon. Hon kunde inte mer.

Och jag blev så himla ledsen för hans skull. Och för min – vår – egen. Jag berättade om Exet och om varför jag nu klippt mina hundar. För att tiden och energin till att hålla två hundpälsar liksom försvann när Exet dog.

Jag tänkte på hans ensamhet – han har ofta berättat vad hans hund betyder för honom – och när han säger ”ja, jag går mina promenader ändå – för så träffar jag ju folk som dig och andra hundmänniskor” så kommer min klump i halsen och tårarna i ögonen. Jag känner så med honom.

Och jag har lust att krama om honom, men av nån anledning gör jag inte det. Vi klappar mina hundar och kramar dem istället.

Jag tänker på tjocka gubben, en annan äldre man som går hundpromenader här i området. Värre skvallertant finns inte, men han menar väl och är hemskt snäll. Först blev hans hund blind, och blev avlivad. Kort tid senare dog hans fru i cancer. Sen dog hans granne. Grannen hade en hund, som tjocka gubben adopterade. Vilken life-saver.

Jag undrar om gamla pigga gubben har en lånehund som han kan krama ibland. Annars får han låna mina. ❤

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 reaktioner till “Morgontårar och en klump i halsen”

Det tyckte jag - vad tycker du?

