Och efter samtal…

…med båda fastighetsmäklarna tänker jag så här.

Den ”billiga” mäklaren med det låga priset (och honoraret) verkar mest trovärdig. Inte för att jag vet om det räknas för nånting i det här sammanhanget. Hon sa att hon satt priset med tanke på snabb försäljning, men att hon naturligtvis lyssnar till ”säljarens” (dvs min) mening, och sätter upp priset om det är det jag vill.

Den ”dyra” mäklaren som hade satt två pris beklagade sitt misstag och sa att han bestämt menade att de där dryga två mille var ett reellt bud på huset, och att det borde kunna säljas på 3-4 månader. Han sa att han sett hus i området som ser betydligt värre ut än Exets, och att han trodde det skulle bli lätt att bli av med, för köpare har han.

I Danmark är det mer eller mindre fast pris på hus. Du räknar med vad du ser i annonserna, och har du tur kan du pressa ner priset. Det är sällan det blir budrunda, ytterst sällan. Därför verkar det rent ut sagt korkat att gå på det låga priset – det är få som är inställda på att gå upp i pris, alla vill ner.

Igår satt jag och surfade mig blå på bostadsdatabaser. Jag hittade fyra-fem hus i området som är till salu, och oavsett jag räknar med den dyre eller billige mäklarens pris, så ligger de under i pris jämfört med de annonser som finns för motsvarande storlek bostad. Alltså – igen – verkar det dumt att gå på det väldigt ”låga” priset, 1.85 mio.

Jag tänker att jag ber den billige mäklaren om att sätta huset till salu för 2.050.000. I två månader. Och sen gå ner 55.000.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 reaktioner till “Och efter samtal…”

Det tyckte jag - vad tycker du?

