Höstlov och folktomt

För min del är höstlovet över. Två dagars ”arbetsläger” hos min syster byttes ut mot en halvdag hemma – visserligen en stund på kyrkogården där jag sänkte Exets urna i jorden (varken sönerna eller hans föräldrar ville, och jag tänkte bara att det är då för jävligt om en främmande människa skulle behöva göra det – så gjorde jag det. Och inte gjorde det ont heller) men sen åkte jag in till kontoret och jobbade resten av dagen.

Det urusla humöret som jag tagit med mig hem från bilfärden söderut tvättades bort i takt med att sömndepån fylldes på, och det sista negativa skötte träningen om att rensa ur skallen. Stenhård styrketräning i kombination med spring i trappa (mardrömstrappan på hundra meter ner till fotbollsplanen och upp igen tar andan ur vem som helst) och till sist de mest överjävliga magövningar. Nöjda åkte vi hem, jag åt, gick med hundarna och därefter fyllde jag på sömndepån igen. Åh, att få sova.

Att Kommissarien fått smak för att sova bredvid matte (han och Assistenten fick sova hos mig i Syrrans bäddsoffa) upptäckte jag i morse. Äsch, skit samma. Golvvärmen har inte satt igång riktigt än i Hönsgården, det kanske är därför Kommissarien undviker golvet.

Imorse var cykeldag hade jag bestämt, och så blev det. Latmasken lämnade jag hemma, tände för radions minnesprogram om Husguden och kände mig berikad när jag kom till ett folktomt kontor.

Åh, min Husgud. Trettio år är så länge, dödens evighet är längre och ett liv är så otroligt futtigt kort.

Jag frossar i dina klokheter och gläds över att jag redan medan du levde uppskattade din klokhet.

Tankar inför det taskigas fortbestånd. 
Stresskulor av prima ord att rulla omkring i munnen vid outhärdlig otålighet:

Tänk inte bara på just nu
Just nu är inte allt
Just nu har inte tid med dig
Då protesterar du

Du ger varenda stund en spark
och ryter åt den: gör någonting!
Du vill att allt ska ske just nu
Men ingen männska är så stark

Du vill att natten ska bli dag
Du hatar denna svarta natt
Men natten bidrar lugnt sin tid
Det lugnet är dess övertag

Ditt krav på alltings färdighet
är rätt och bra, men för nervöst
Det gäller att finnas till
med bibehållen värdighet

I lugnet bor en väldig styrka
Tänk inte bara på just nu
Det finns ett då, det finns ett sedan
Som under valven i en kyrka

Invänta stilla gryningen
I mörkret håll min hand
Mot stranden vandrar, mjuk och stark
den långa lugna dyningen.

Tage Danielsson

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

En reaktion till “Höstlov och folktomt”

Det tyckte jag - vad tycker du?

