Det är som så med vissa kvällar och nätter

Då kör tankarna runt i skallen och jag KAN inte somna.

Igårkväll / inatt låg jag till två nångång och bara vred mig. Trött i kroppen efter cykeltur och en lång dag, men alldeles uppkörd i skallen. Och – dumt! – istället för att gå upp, meditera eller nånting annat så låg jag med mobilen, surfade lite, candycruschade lite… Somnade inte.

Tankar på barnen och att växa upp utan en pappa kom igår, när en kollega som inte visste om att Exet dött kom och satte sig hos mig en stund, och vi pratade och pratade.

Han var den som fanns där för mig när Exet låg döende på intensivvårdsavdelningen för tre år sedan. Varje dag kom han förbi mitt skrivbord för att fråga hur jag hade det, hur det gick med pojkarna, med Exet.

Alla historier som folk berättar när man har det svårt själv. Ibland kan jag ta in det, ibland inte. Han hade själv vuxit upp med en cancersjuk pappa, som dog efter en lång kamp.

Kollegan tänkte jag på igårkväll. Hur han haft det.

Hur mina ungar har det, och kommer att ha det. Om hur svårt det är att finnas till som en hjälpande mamma utan att det blir för mycket. Om hur lite de själva säger, om hur lite de vet vad de behöver, hur svårt det kan vara att förstå att det finns hjälp för dem som ber om det. Om det är bra som det är eller om det kunde vara bättre med nånting annat.

Ofruktbara tankar, malande tankar och sömnbortdrivande tankar.

Ikväll tar jag en melatonintablett, stoppar in ett par öronproppar och tar på mig sömnskyddet för ögonen, säger godnatt till ungarna och ger dem de vanliga orden om att stänga av senast midnatt  – och så tänker jag sova.

Gott och hela natten.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

3 reaktioner till “Det är som så med vissa kvällar och nätter”

  1. Jag tänkter att de har ändå haft en älskande pappa som funnits nära. Men många fina minnen som kommer dyka upp då och då.
    Och att de har dig där.

    Hoppas på en bättre sömnnatt!

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

