Isande vindar men klar himmel

Årets sista morgonpromenad iklädd full vintermundering – inte så mycket för temperaturens skull som vindens.

Det blåser rejält och det river i näsa och öron 🙂

Hundarna ligger och väntar på att dagen ska börja på riktigt. Pojkarna sover. Morgonkaffet – eller dagens kopp kaffe om jag ska vara ärlig – är urdrucken och dagens planer är gjorda.

Jag ska fixa en lasagne till ungarna som äter hemma ensamma. Storebror skulle ha varit till fest men det verkar som om kompisarna fick andra planer, så nu ska han vara hemma själv. (”Måste jag följa med dig?” sa han och det måste han ju inte – det kunde vara trevligt men han måste inte)

Lillebror ska fira nyår med kompisarna i området och skjuta fyrverkerier (och hönsmamman har kollat att de andras föräldrar är hemma och att det finns en vuxen i närheten) så han är nöjd.

Hundarna är nöjda just nu men jag tänker att när det börjar panga lös så är de så lagom nöjda. Men pillrena (de lugnande och de ångestdämpande) är klara, thunder-shirt är klar till att viras på (den lugnar dem nånting helt fantastiskt!), maten är fixad och myskuddarna. Så det blir nog bra det också. Jag får väl gå kvällspromenaden när jag kommer hem sådär vid tretiden inatt.

Jag ska ha med mig snacks till nyårsmiddagen och tänkte ett ögonblick på att återuppväcka olivpingvinerna från häromåret, men så såg jag ett sallads-arrangemang igår på jobbet som inspirerade mig.

Det blir ett salladshuvud, genomsyrad av grillspett där jag tänker ha på oliver, melon/skinka, vindruva/ost, paprika/philadelphia-ost samt prinskorvar. Det blir nog bra 🙂

Om ett par timmar går jag nyårstraditionspromenaden i skogen med Lilla Fröken Tax och hennes matte.

Slut på 2015. Ingen årskrönika – jag orkar inte tänka tillbaka på eländet. Tack och lov för alla resor – Kenya, Berlin, Sverige, Playitas. Resten är minnen, bra, dåliga och sorgliga.

Låt 2015 blåsa bort nu. Jag är klar till 2016 och mitt enda nyårslöfte hänger på kylskåpet. Ett måttband där jag tänker klippa av en centimeter för varje gång jag tar ut och springer en runda. 50 är målet och mina vanliga träningsdagar räknas inte.

Gott nytt år på er allihop!

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

3 reaktioner till “Isande vindar men klar himmel”

Det tyckte jag - vad tycker du?

