När danskar försöker prata svenska

Då blir det fel. Det låter fel. Nästan varenda gång. Få infödda danskar kan prata svenska utan att ”prååååååååta sväänska”. De öppna ”a” finns inte som ljud i danskan.

Exet var rätt bra på svenska. Han lärde sig, och det finaste berömmet han fick var när min farfar, mormor och morfar satt och pratade med honom. Eftersom de inte förstod ett enda ord danska så var det en kvalitetsstämpel på hans svenska att de visade att de förstod vad han sa genom att kunna föra en dialog.

På kontoret är vi numera en liten svensk-maffia. Kul, efter att jag har varit ensam svensk i så himla många år. Vi är fem stycken!

Och hur gled jag in på det här när det var nånting helt annat jag ville berätta. Hm.

Igår citerade plötsligt min pigga chef en mening ur ”Mitt liv som hund”. Filmen.

Fast det var ett felcitat och på hemskt dåligt uttalad svenska, vilket inte gjorde det bättre.

Man måste komparera!” (uttalat ”kompÅ-RE-RÅÅ”) skrattar min pigga chef och berättar stolt om hennes lärare som ivrigt citerat Ingemar ur Mitt liv som hund.

Fast det var ju inte ”komparera” han sa. Inte som jag minns filmen.

Och jag minns filmen från min tid i Göteborg. Hur ”alla” såg den och ”alla” älskade den, och gång på gång skulle jag och en av mina kursister se filmen men det var alltid utsålt. Till sist sa vi till varann att det tydligen inte var meningen att vi skulle se den där jävla filmen, så vi ignorerade den. Intill den dag när den kom till min lokala lilla bio och jag gick och såg den ensam. Och älskade den. Det ligger så mycket i det han säger, Ingemar. Hans livssyn.

Jag har faktiskt haft tur. Om man jämför.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 thoughts on “När danskar försöker prata svenska”

Det tyckte jag - vad tycker du?

