När det ställs krav

…på den unge herrn, så kommer huvudvärken och eventuell migrän säkert som ögat.

Storebror ska välja gymnasielinje snart, och just nu finns öppet hus arrangemangen i överflöd. För dem som vill.

För dem som inte vill – Storebror – så leker man struts och hoppas på att saker och ting löser sig.

Det var så förra året, när bekymrade lärare i nian undrade om han kände sig klar till gymnasiets hårdare tempo, och jag och Exet använde en hel helg på att tjata och övertyga och argumentera, och till sist fick honom att välja en tionde klass. Med enormt lyckat resultat. (Och vilken tur, med tanke på att Exet dog den sommaren.)

Men någon elfte klass finns inte, så nu ska det ske.

Han är bred i sina önskningar. Allt från språk, samhällskunskap, psykologi till fysik, biologi och matematik. Jag känner mig villrådig. Han är bra i danska och bra i matte. Inte världens språkekvilibrist, och en introvert arbetsmyra med öga för detaljer.

Ikväll är det öppet hus på ett av de gymnasier han kan tänka sig, och nästa vecka är det ett annat. Jag tjatade ihjäl honom igår och ja, vi ska gå.

Men idag kom han hem med huvudvärk och nu ligger han och sover. Två timmar innan det börjar.

Jag hade tjatat på Lillebror också (som går i åttan) men de ska dit med skolan i nästa vecka, så han slipper gå med sin dyra moder. I år slipper han. 🙂

Håll tummarna för att vi kommer iväg – Storebror behöver se vad det är han går in till. Att bara läsa på nätet räcker inte. Han måste dit och känna sig för.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

3 thoughts on “När det ställs krav”

  1. Jag upplever honom som väldigt social och mogen.
    Även om han inte störtar fram och pratar hål i huvudet på en när man kliver in i hönsgården.
    Det brukar kännas bra på de där öppet hustillställningarna. Hoppas ni kommer iväg.

    Gilla

  2. Jag övertalade min dotter till en vad jag tyckte för henne fullkomligt logisk gymnasielinje. Hon tyckte detsamma, men var ändå sugen på något helt annat. Så efter nöstan ett år av vantrivsel gick hon på besök på den andra skolan ett par gånger, och nu har jag en unge som älskar sin skola och sitt nya val. Att känna in är viktigt.

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

