Oldes lillasyster är död

Ungarnas gammelfarmor dog för ett och ett halvt år sedan. 103 år gammal. Minnet i topp, liksom synen. Men sittandes i rullstol sedan några år, och med ständigt sämre hörsel.

Igår dog hennes lillasyster. 103 år gammal.

I ett år har lillasyster legat okontaktbar efter en hjärnblödning. Sist vi träffade henne var till Oldemors begravning, då var hon pigg och rörlig – ledsen, naturligtvis, men ”med”. Och med både hörsel och syn intakt.

Goa ”moster P”. Og goa lilla ”Olde”. De är saknade.

 

 

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

6 reaktioner till “Oldes lillasyster är död”

    1. Ja visst är det. Jag minns när vi besökte Oldemor och hon berättade hur hon som liten gått med häst och vagn till torget för att hämta kött till sin far, som var slaktare. ”Lyssna nu” , sa jag till ungarna – ”det här är Danmark på tjugotalet och ni får aldrig höra det här berättas mer”.

      Gilla

  1. Så brukar jag också tänka när den äldre generationen lämnade oss. Tänk så mycket historia som försvinner…

    Nu är jag i det läge att jag är den ”äldre generationen”. Precis som många före mig har jag tänkt skriva ned en del ur mitt liv… förmodligen blir det aldrig av, det har det inte blivit för mina föregångare…

    Jag minns när min far, lantbrukare, plogade med en väldigt enkel plog dragen av vår häst. Tänk så mycket som hinner hända under en enda människas liv.

    103 år, en mycket aktningsvärd ålder. Någonstans har jag läst att man tror att vartannat barn som föds nu på 2010-talet kommer förmodligen att få uppleva sin 100-årsdag. Tankarna svindlar…

    Gilla

  2. Min morfars syster blev 101, hon bodde i USA.
    När hon var 90 var hon här och hälsade på, jag minns det mycket väl och så trillade hon på Hovs hallar och bröt armen, men hon bara ”semestrade” vidare utan att knota eller gnälla 🙂
    En del är av segt virke!

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

