Minns ett tidigare inlägg om den skäggige

https://irrhonan.wordpress.com/2015/06/19/snabboversattning/

När jag kom dit igår bad jag honom vara min huvudvärkstablett. En gnagande huvudvärk hade jag, som satt i nacken och strålade upp i kraniet.

Han bad mig peka ut det onda, och sen frågade han vad jag gjort i helgen. Jag berättade om ungarnas och mitt besök i Ex-residenset.

Mmmm, och så undrar du varför du har huvudvärk? Din kropp kör igång i försvarsställning på ett ögonblick, men istället för att tagga ner lugnt och stilla så stannar du i front med alla taggar utåt, klar till kamp. Det enda ställe man tjänar på att vara sån är i Syrien just nu. Men här behöver du inte vara krigsklar. Du måste lära din kropp att slappna av. Göra yoga, meditera, ta det lugnt. Gör sånt som du njuter av – inte träning, det är inte pumpa och mer adrenalin du behöver. Ta en bastu. Sov. Vila. Du kan behöva en vecka eller mer på att komma helt ner i varv, kom ihåg det. Det räcker inte med en lugn eftermiddag.

Och så tar han fatt och lossnar de spänningar som följer av att ha en Irrhöna klar till kamp och strid. Nacken. Axlarna. Låren. Käkarna.

Han behöver inte mina ord för att förstå var spänningarna sitter i kroppen. Han kan känna på min kropp och berätta hur jag har det. Hur jag har haft det alldeles för länge. Fröken ”Fix it”. Jobb-stressigt. Ensam-ansvaret för barnen. Sälja Ex-residens. Alla flyttlådor. Organisera möbelflytt. Oro och rädslor som fått gro, ingen som klappar på mig lite och frågar hur jag mår inuti.

Idag är kroppen fortfarande öm, men skönt öm. Vänster axel knakar inte längre. Huvudet känns fritt och svävande. Käkarna skvallrar varje gång jag spänner hals eller tunga. Slappna av. Och jag har slappnat av. Hört en guidad meditation på en halvtimme med stängda ögon. Jobbat hemma i lugn och ro hela dagen.

Jag väljer att tro på den Skäggige, när han sa igår ”vi ska nog få ordning på dig, ska du se”. Det känns som en befrielse att slippa förklara, slippa tänka, slippa hitta ord och känna mig dum över konstiga beteenden eller försvarstal. Den Skäggige går bara rakt in i mig. Bokstavligen. Och lossar det som sitter fast, och orsakar känslostormar där han far fram. Det är skönt, det passar mig.

Han är dyr, men jag prioriterar honom liksom jag prioriterar träningen. Jag har råd om jag behöver. Just nu behöver jag honom. Har gjort i ett år nu snart, och lär behöva honom kanske något år till. Vi får se.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

4 reaktioner till “Minns ett tidigare inlägg om den skäggige”

Det tyckte jag - vad tycker du?

