Ett annorlunda liv

En av dem jag träffade idag till mötet är säkerhetsgubbe vid den judiska synagogan i stan. För två år sen ungefär var det han, som var värd för det här sällskapet, och vi fick en lång och grundig genomgång av säkerheten omkring judarna i Köpenhamn. Då. Innan två människor dog på öppen gata i Köpenhamn för ett drygt år sen.

När jag träffade honom idag så kramade jag om honom och berättade att jag tänkt mycket på honom det här året. Att jag var glad för besöket den gången, hur det gav mig en förståelse för säkerhetstänket i synnerhet nu, efteråt.

Det är ett annorlunda liv, det att vara jude. (Att vara vad som helst i och för sig). Det att du föds in i nånting som gör att några människor tar sig rätt att hata dig.

Det var en väldigt intressant lunch… En jude, en säkerhetspolis, en nyfiket lyssnande Irrhöna. 🙂

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

En reaktion till “Ett annorlunda liv”

Det tyckte jag - vad tycker du?

