Lillebror brukar säga när nånting är bra…

”Det här är gud”. Så är det väldigt, väldigt bra.

Jag vet inte om Gudiol är ”gud”, men nog skriver han väldigt mycket klokt som är värt att minnas. Bara rubriken på hans hemsida är rätt klok:

”Arbetet som krävs för att motbevisa skitsnack är mångdubbelt större än arbetet som krävs för att hitta på skit” – Jacob Gudiol

Man kan få rätt roliga associationer i oväntade situationer. Till exempel idag nar jag tänkte på Gudiol.

I eftermiddags har jag invigt Favoritgrannen till amerikansk plast i köket. T. Om ni förstår vad jag menar, jag vägrar skriva ut namnet här. Fast om sanningen ska fram helt så var det faktiskt hon som bjöd in mig till T-party. Jag är bara så ”garvad” att jag varit med några gånger.

Jag varnar dig”, sa jag till henne innan vi for. ”T är inte nånting man köper. T är nånting man är.

Och mycket riktigt. T-tanten VAR T. Liksom alla andra T säljare som jag upplevt förut.

Full av goda tips, råd och floskler.

Tanken på Gudiol kom när T-tanten bestämt hävdade att flaskor av typen ”engångsflaskor”, alltså i princip alla slags saft-, vatten- och läskedrycksflaskor är fulla med gift om – men bara om – de återanvänds.

Ja, ni gör naturligtvis som ni vill, men jag säger det bara – ni får cancer” sa hon tvärsäkert.

Jag tänkte i mitt stilla sinne (för jag argumenterade inte, höll bara god min) att det är väldigt intelligenta flaskor som finns här i världen. För hur vet de när de ska börja frigöra sina kemikalier annars? Det är ju inte farligt att dricka ur vid första användningen, menade T-tanten, bara om de fylls på igen. Då vet man det och kan köpa T’s flaskor – 150 kronor för 2. Billigt värre.

TRAMS, som Gudiol skulle ha skrivit. Och jag hittade en länk också, som bekräftade mig i att det är trams. Brittiska cancer-organisationen skriver om det här.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 reaktioner till “Lillebror brukar säga när nånting är bra…”

  1. Jag gillar att läsa hos honom och har följt honom i många år. Jag håller inte med om allt tex hans syn på plantbaserad mat men på det stora hela så dödar han många myter. Ibland kanske lite arrogant men med tanke på hur många som skriver otrevliga kommentarer förstår jag det.
    Och T köper jag inte. För dyrt i förhållande till vad man får.

    Liked by 1 person

Det tyckte jag - vad tycker du?

