Löjligt enkla lösningar uppenbarar sig i dagsljus

Jag tänker på mitt tidigare mantra, Desiderata. En strof står fram:

Nurture strength of spirit to shield you in sudden misfortune. But do not distress yourself with dark imaginings. Many fears are born of fatigue and loneliness.

Imorse – efter fyra timmars orolig sömn – kom en sanning till mig som åtminstone delvis löser mitt jobbproblem. Löjligt enkel lösning, men sann:

Jag har ju flextid.

Tid jobbad under kvällar och helger samlas på hög och ger antingen lediga dagar eller övertidsutbetalning.

Så löjligt enkelt. Jag får gjort det jag ska och kan spara ihop timmar till ledighet. Hur kunde jag ha förträngt det?

Under morgonen har jag fixat ett flextidsark som ska hålla koll på mina trettiosju timmar i veckan, och löst två ”low hanging fruits”, två rapporter som är bra att ha gjorda inför imorgon. Två plustimmar till jobbarket.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

8 thoughts on “Löjligt enkla lösningar uppenbarar sig i dagsljus”

  1. Jag har förtroendetid, jag gör det jag ska göra när jag önskar göra det eller när kunden önskar det. På gott och ont.

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

