En konstig reningsprocess…

I två – tre timmar har jag stått uppe på vinden och tittat igenom flyttlådor. Exets grejor. Jag har sorterat och slängt lite, mycket lite, mest har processen varit att gå igenom lådorna för att se vad som är där, skriva lappar på lådorna och flytta runt på dem. I flera månader har man inte kunnat komma upp på vinden, hur gärna man än velat. De sista fem flyttlådorna har stått i garderoben och inte kunnat flyttas den där sista korta trappan. Och när garderoben är spärrad så kan mina kläder inte sorteras på plats. Lakan och handdukar samlas ovanpå strykbrädan.

Inte förrän idag.

Men innan alla lådor kom på plats så gick jag igenom en del, som sagt. Jag hittade hans jobbdator. Äntligen hittade jag den, och kan skriva till hans chef så de får igen den.

Det hemskaste att gå igenom var ytterkläderna. Dem som hängde i garderoben och som en vänlig själ lagt i en flyttlåda när vi tömde huset. Sånt som brukar ligga i fickor låg i fickorna. Hundpåsar. Många hundpåsar. Godispapper. Huvudvärkstabletter. Handskar. Näsdukar.

Varenda sak var en som Exet tagit i. Lagt i sina fickor. Varenda sak jag tog ut var som att ta bort en liten, liten bit av honom. Ännu en gång.

Men det var en skön rensningsprocess. Trettiofem flyttlådor på min vind, de flesta hans. Nu står de sorterade, inte hit- och ditslängda av sönerna eller hjälpsamma vänner. Garderoben är tömd igen, och jag kan lägga kläder och lakan på plats.

Så småningom ska jag sortera lådor. Det känns lättare nu. Så småningom ska jag göra i ordning två omgångar ”flytta hemifrån” lådor till mina söner. Med tallrikar, grytor, glas, bestick, skålar, vaser och annat jox som barnen ska få med sig, sånt som deras far hade.

Idag får det räcka så här.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

6 reaktioner till “En konstig reningsprocess…”

    1. Tack för tips. Jag har hans ryggsäck ståendes, med plånboken, datorn och lite annat. Lillebror har lånat datorn några gånger, men Storebror rör inte ryggsäcken. Jag tänker att det nog kommer så småningom. Saknad och sorg gör ont, Storebror är rädd för det. ”Varför vill du att jag ska prata om nånting som gör mig ledsen när jag är glad?” och det är ju förståeligt.

      Liked by 1 person

        1. Exakt – jag kan bli galen av oro för att han INTE är ledsen – hur konstigt blir inte det? Som tur är har jag mina ”spioner” bland vänners föräldrar och lärare i skolan. De säger att han är glad och harmonisk. 🙂 Och migränanfallen har gått ner till ett absolut minimum – nånting jag tror har hängt ihop med oro över pappas sjukdom(mar).

          Lillebror är lättare att ”läsa”, om än svårare att prata med. Han är bara arg – när han är arg/ledsen. Och han tänker på pappa varje dag, sa han en gång, men har som sagt lättare att prata om pappa och tar gärna fatt i pappas saker och bilder.

          Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

