Den värsta form för träning jag vet

Pulsintervaller. Springa 500 meter i full fart, sluta på maxpuls. Vänta på att pulsen går ner till 120-130, sen springa igen.

Min maxpuls kom upp på 171, det är bra för att vara jag. Och det stämmer rätt bra med standardformeln ”220 minus ålder”

Ett annat sätt att beräkna hittade jag här.

pulsintervall

Totalt tjugo minuters högintensiv träning (80-90% av maxpuls) och 8 1/2 minut mycket högintensiv träning, på maxpuls.

Det är lite kul med en pulsklocka. 🙂 I alla fall under crossfit träningen. Att bara springa och göra samma saker hela tiden känns inte så lockande. Det är kul att se och känna igen vad vi gjorde under träningen som fick pulsen att gå i taket. 😀

Annonser

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

En reaktion till “Den värsta form för träning jag vet”

  1. Så snart jag joggar är jag uppe i 170 och så har det alltid varit. Det var därför jag slutade med pulsklocka för jag fick för mig att jag inte orkade men 170 verkar inte vara min maxpuls. Om jag joggar i hyfsat lugn takt kan jag ligga på runt 170 i en 45 minuter :O

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s