Läsa tidningen

Jag tänkte på det hos mor och far, att den mest naturliga del vid frukostbordet är att nappa åt sig tidningen. Första delen läses inte alls, man tittar bara igenom. Alla vill läsa, det är inte tid att fördjupa sig förrän senare, när frukosten är över och alla har stillat sin första nyhetstörst.

Alla år som tidningen har varit en naturlig del av min frukost. Och ännu fler år, när den inte har varit det. När jag bodde i Köpenhamn de första tre åren på tre olika ställen, då hade vi tidning men den var inte min, det var en annan som betalade. När Exet och jag flyttade ihop 1994, då höll vi Politiken. Tills det blev för dyrt. Sen, efter skilsmässan, var det inte tal om att ha råd att hålla papperstidning, och numera finns ju ”allt” på nätet.

Apropå tidning och apropå mina många år som singel, så läste jag nyss en artikel om Joan Ørting, sexolog, terapeut och författare och aningen äldre än jag.

En artikel som fick mig att le igenkännande flera gånger – med journalistens reflexioner, och nicka eftertänksamt åt Joans budskap. Det är kloka saker Joan säger, om kärlek, förhållande, längtande kvinnor som försöker på fel sätt. Såna som jag… 🙂 Inte alltid, men ibland.

»Du finder da ikke en mand! Du er kærlighed i dig selv. Vi tror, at vi kun kan elskes på grund af vores egenskaber, som at vi er dygtige, smukke, kloge. Du skal ære den sjæl, du har ansvar for. Den indre kritiker er så dygtig, at man til sidst tror, at den taler sandt. Men den stemme er så grov!« siger Joan Ørting.

Och det här fick mig att nicka…

»Du skal tænke på, at den, der kommer alene, er jo den, alle vil tale med. Du kommer uden panser, du er den spændende. Du har turdet face alting alene, har taget det fulde ansvar for dit liv. Du gør ting, som du før ikke troede, at du kunne, og du kan være stolt. To tredjedele af alle voksne bor alene, så hvis man føler sig mærkelig til en parmiddag, er det ens egne tanker – det er helt sikkert ikke det, andre tænker.

Og når du skal i seng, så kigger du dig selv i spejlet og siger: »Godnat skat, jeg elsker dig så meget. Hvis du har gjort noget dumt i dag, så gør det godt i morgen. Du er skøn, som du er.« Så tiltrækker du den mand, du har brug for. Der kommer ikke nogen prins og redder dig! Hvis der gør, så er det en mand, der har brug for at redde andre, fordi han endnu ikke har reddet sig selv. Og dem vil man jo heller ikke have, vel?

Hämtat ur dagens Berlingske, journalist Maise Njor

Jag gillar artiklar som får mig att reflektera över mig själv, artiklar som jag läser från början till slut för att historien intresserar mig. Och just i den här artikeln var igenkänningsfaktorn hög.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

Det tyckte jag - vad tycker du?

