I ett rörigt kök

Här sitter Irrhönan och har precis slängt ihop en deg till ciabattabröd. Jag blev sugen.

Diskbänken flyter med disk och bordet inte bara liknar utan ÄR ett ställe där man lägger ifrån sig saker innan man går vidare in i Hönsgården.

Jag borde röja, men jag dricker kaffe och låter lördagslugnet sjunka in.

Den ene hunden sover (surprise) och den andre sover räv. Kommissarien ligger i trappen och kollar på mig. Det kunde ju hända nånting roligt, man vet aldrig, och så måste man vara beredd.

Jag har pratat med Syrran som väntar föräldrarna senare idag. Mamma har satt sig bakom ratten och kör de 28 milen. Tufft av henne, hon gillar inte att köra bil. Men nu kan inte pappa köra längre, så hon gör det eftersom han VILL åka. Vi förstår honom. Det är inte nån höjdare att gå hemma och vänta på Beskedet, då är det bättre att ha nånting att göra och andra människor omkring sig så att det händer nånting annat.

Lillasyster pratade jag med igår. Det är tufft och oroligt att sitta på en ö långt, långt borta och inte veta. Plötsligt blir avståndet väldigt långt.

Jag fick mail från den Skäggige idag. Jag hade slängt iväg en video som jag berättat om, omkring hur man tränar trötta ”dator-ögon” vilket han tyckte var spännande. Kul att kunna visa honom nånting nytt.

Tvättmaskinen kör. Kaffet är urdrucket. Sönerna sitter vid sina datorer.

Storebror är nyduschad – han ska till fest ikväll och jag har nedlagt veto mot att han cyklar dit och hem. Det är över en mil – jag gillar inte att han ska cykla i de områdena mitt i natten. Så jag kör honom dit, och han tar taxi hem. En fin kompromiss som lät mig få min nattsömn och honom den ro att slippa väcka mig mitt i natten. Inte för att jag inte vill bli väckt – nej, han vet väl hur jag kan bli när jag inte får sova och vill skona mig antar jag. Snäll unge man har – men det är lite ironiskt, för när jag verkligen vill hjälpa med att skjutsa eller hämta, då får jag inte 🙂

Terassdörren står öppen till trädgården och bladen virvlar runt i vardagsrummet. En lite kylig vind drar igenom huset, men kallt är det absolut inte. Det är vår. Det är livet.

Lördagslivet som händer just nu.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 thoughts on “I ett rörigt kök”

Det tyckte jag - vad tycker du?

