Osynkade

Allting i Hönsgården känns osynkat.

Jag är mitt i en tredagarshelg och känner att jag behöver ”ground’a” och gå ner helt i tempo. Igår var en underbar solskensdag med få aktiviteter och värme, och det mesta av dagen satt jag på bänken framför huset och lapade sol, med Kommissarie Koma i koppel. Ingenting i världen kan hålla honom vid Hönsgården – däremot sitter han troget tittandes på katten fem hus bort hur många timmar i sträck som helst. Därför kopplet.

Assistent Astrött gjorde däremot skäl för sitt namn – han låg och sov vid mina fötter.

Men osynkade är vi ändå – för idag är jag fysiskt trött medan hundarna är hur pigga som helst. Jag har tränat imorse, totalt 5.2 km med massor av styrketräning. Efter frukost och dusch gick jag en timme med hundarna. Varpå jag verkligen var trött och hundarna … jättepigga.

Jättekul. Inte.

Gossarna och jag är osynkade i tid. De sitter uppe på nätterna när jag är trött och vill sova, och sover på morgnarna när jag och hundarna är pigga och vakna.

Sen vill de vara inne medan jag vill ta med dem ut. De är mätta när jag är hungrig och tvärtom. Det blir inga familjemåltider förrän nångång på kvällen. Och nu har Storebror bett att vi ska göra egen pizza, vilket i och för sig är en garanti för att vi måste synka middagsmaten – den lagar vi tillsammans.

Hönsgården generellt är osynkad med min städnings- och tvättningsenergi. Min energi är på noll medan högarna växer. Suck.

Livet.

Tankarna är osynkade och det straffar sig i hela kroppen, som är stel på fel ställen. Jag försöker stretcha men det hjälper inte som det borde.

Jag tänker på pappa och på mamma. Vi ringer mest varje dag nu. Pratar om ditt och datt medan tiden närmar sig Beskedet. Det dåliga eller det bra. Ondartad eller godartad tumör. Prepare for the worst and hope for the best.

Just nu gläds de åt systrarna som kommer till Uppsala till Valborg, och över att mamma blivit en modig bilförare i stads- och motorvägstrafik. Pappa kör inte bilen längre, nu tar mamma över. Hon är tuff, hon kan.

Nej hörni. En liten vilotimme känner jag för.

Så det gör jag. 🙂

Nu.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

5 thoughts on “Osynkade”

    1. Jag vet inte.
      Jag hoppas det för träningen gör mig glad – glad i sällskap med underbara människor.

      Men ibland – just nu – saknar jag att ta hand om mitt hjärta och min själ genom att sitta i soffan och prata med någon om idiotiska tonåringar som bara surar, om sommarplaner inför en konstig sommar (utan ungarnas pappa och med en sjuk morfar, med mina ynka semesterdagar på nytt jobb och med ungarnas långa sommarlov. Osynk där också), om längtan att kunna ringa till någon – vem som helst! – men det känns bara som om jag skulle störa.

      Jag vet inte. Jag blev lite ledsen nu.

      Liked by 1 person

      1. Förlåt. Det var inte meningen att göra dig ledsen. Att tanka bra energier är nyttigt om än inte alltid så lättillgängligt. Vi var i extrem osynk här också vilket resulterade i en skitdag. Men du, om det går…blicka inte för långt framåt utan bara en liten bit i taget. Det hjälpte o hjälper mig fortfarande att inte planera allt för långt innan. Det blir bara hjärnstress. Folk tror f.ö ofta att jag är ute och far och träffar folk och umgås. Och det gör jag inland. Men alla timmar då jag känner mig rätt ensam syns inte. Alltså finns de inte för andra. Det är därför jag vill flytta ut på landet. Jag umgås ändå inte med människor till vardags och så behöver jag ”jorda”.

        Gilla

        1. Du gjorde mig inte ledsen, jag var redan där.
          Du skriver precis det den snälle psykologen sa åt mig i onsdags – att inte låta tankarna springa iväg utan vara där jag är, nu. Och känna efter.
          Jag satte mig vid pianot en stund, inte nånting jag brukar göra nuförtiden, men nånting som gav mig ro.
          Sen gick jag ut med Storebror och hundarna, fick frisk luft och nu känns det bättre (även om Lillebror är hos kompisen och inte svarar på mina sms… Suck)

          Liked by 1 person

Det tyckte jag - vad tycker du?

