Helgdag – vilodag

Inför gårdagen – den lediga torsdagen – slogs jag med min hjärna om att det INTE var lördag och därför inte träning klockan 9:15, som annars är vanan när det är första lediga helgdagen efter veckans sista arbetsdag.

Men det blev träning ändå, bara på ett annat vis. Sex mil på cykel sätter sig i benen, och det var nog en väldigt smart investering att lägga mig på ”Anders” (min foam roller) i tio minuter och rulla lår och vader innan jag gick och la mig. Imorse var benen ömma, men det var ändå ganska ok.

I morse, förresten. Den oerhörda lyxen att vakna utsövd av mig själv och inse att klockan inte är sex, som den brukar, utan nio! Jag kan inte minnas när jag sist sov nio timmar i sträck. Det var underbart skönt.

Årets första frukost ute.

Jobb i trädgården.

Samla blad, gräva maskrosor, ta fram grillen. Inse att solen har tänkt att skina hela dagen och – om vi har tur – hela veckan, och det är över trettiotre grader vid husmuren på Hönsgårdens framsida och det enda jag inte vill göra är att sitta inomhus!

Snart tar jag mitt eftermiddagskaffe med ut i trädgården. Hönsgårdens extra vardagsrum, det gröna, som jag älskar att vistas i såna här dagar.

Lillebror är ute med kompisar, Storebror sitter och tjoar med sina kompisar över Skype. Lite senare får han också komma ut i solen – hehe – på eftermiddagspromenaden med hundarna.

De bästa vilodagarna är dem utan planer. När vardagen blir helgdag och helgen dubbelt så lång. Sånt älskar jag.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

3 reaktioner till “Helgdag – vilodag”

Det tyckte jag - vad tycker du?

