Anledningen att jag inte klipper häck mer än en gång om året

Det är ett projekt som tar en hel dag.

På grund av ”hundstänglset” som min far har satt upp när jag fick hund, så är det omöjligt att klippa häck med elektrisk häcksax den understa metern av häcken. Så den måste klippas för hand. Suck. Det är inte en stor trädgård jag har, men det är alldeles tillräckligt.

Högra sidan av häcken är lättklippt, där är det bara en svartvinbärsbuske som är i vägen. Vänstra sidan däremot, är bänglig. Först en blombuske. Sen svartvinbär. Sen trollhassel. Sen hallon. Och till sist det lilla jordgubbs/rabarberlandet. Det mesta måste klippas för hand – och dessutom är vänstra häcken tio centimeter högre än den högra – för grannsämjans skull, antar jag. Nu har jag försökt klippa lika högt i bägge sidor, men gav upp till sist. Av tidsnöd.

Projekt ”samla löv och grenar” tar nämligen bara det ett par timmar. Att samla upp alla blad ur buskar och jordgubbsland. Att krångla ur grenar ur hundstängslet… Ett handplock-jobb som tar sin tid.

Och sju säckarfyllda med grenar, en fylld kompost-soptunna och tre grenbuntar senare, ser Hönsgårdens utsida mycket proper ut. Mer proper än hos grannarna 😀

Höjden på vänstra häcken får jag tukta en annan gång. Nu är jag helt slut i armar, rygg och höfter!

Inte hann jag till sopstationen heller, innan den stängde. Det får bli ett projekt till senare i veckan. Imorgon, om jag hinner då.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 reaktioner till “Anledningen att jag inte klipper häck mer än en gång om året”

Det tyckte jag - vad tycker du?

