Hur jag blidde hooked på träning…

En gång fanns det en Irrhöna som vägde för mycket (sisådär 12-14 kilo), som aldrig rörde sig mer än nödvändigt, som åt gott och alltid för mycket.

Hon finns fortfarande, visserligen, men jag har klippt bort de delar av henne som jag tyckte var onödiga.

Det var under mina mardrömsår med Exet, kilona la sig på mig och varje gång jag tänkte träning så kom nånting ivägen. Barnen, som var små då. Exet, som tyckte jag skulle vara hemma (och passa barnen så han fick sitta ifred vid datorn).

Jag sket i allting och åt sånt som jag tyckte var gott för det gjorde ju ändå ingen skillnad. Tröstmat. Mat med socker. Jag var tjock, skulle förbli tjock och ingen brydde sig om mig, allra minst jag själv.

Sen träffade jag Verktygslådan.

Pang bom så smälte tio kilo bort i ren stress, det höll i sig över hela skilsmässoprocessen, och maken till örfil i mitt liv hade jag väl aldrig varit utsatt för nånsin. Men när skilsmässan var ett faktum och vardagsstressen tilltagit så kom kilona tillbaka igen. Snabbt. Och konditionen var fortfarande på hundratusen procent minus.

Så började Väninnan putta på mig för att få mig att komma igång lite grann åtminstone. Jag tränade bodytoning en gång i veckan. Cyklade ibland. Men åt som en häst och ingenting hände med varken muskler eller vikt.

Jag var till hälsokontroll och sjuksköterskan skakade på huvudet och sa att jag borde göra nånting åt mitt midjemått, som var över 105 cm. Kvinnor bör inte vara mer än 88 cm runt midjan, sägs det. Jag skämdes över mig själv.

Det skulle en hypnos till för att jag skulle komma igång med vikten. Plötsligt sa alla kolhydrater mig ingenting alls. Jag åt mindre, jag åt sunt och plötsligt rörde sig vikten neråt. Och ganska fort gick det. Det blev roligt att se att nånting hände.

Och i samma veva så annonserade min pigga tränare (som höll i body toningpasset varannan vecka) att hon nu slutade med det här för att ”starta eget”, utomhus och cross-training.

Och det hoppade jag på.

Aldrig nånsin har jag tränat en sport som är så rolig.

Från början tänkte jag träna som tidigare – en gång i veckan. Men det blev till två, och sen blev det till tre.

Jag vet aldrig vad som väntar. Kondition, styrketräning eller bägge delar. Trapplopp, hundra burpees, pull-ups, box-jumps – skitjobbigt, men alltid utomhus, alltid i friska luften, alltid med fantastiska människor och det bästa – med en effekt på min kropp och min knopp.

Varenda gång kör jag hem från träningen och är nöjd. Oavsett om jag är ensam i bilen eller om den är fylld med träningskompisar. Vi har roligt. Vi umgås, vi svettas, vi skrattar, vi retas med varann och med tränarna. Och jäklar så vi jobbar.

Motivationen är kompisarna. Vi har en facebookgrupp där vi pushar varann. Vi kommer överens vem som är chaufför, och man sviker inte en träningskompis. Man peppar och lyfter varann. Önskar tillfrisknande eller hurrar för resultat. Eller säger ”kom igen imorgon” om det är jobbigt.

Så.

Hitta en sport som är rolig. För mig är crosstraining det absolut roligaste. Jag hatar att göra samma sak varje gång, jag blir uttråkad. Med crosstraining blir jag aldrig mätt, det är alltid variation och jag älskar det. Och utomhus. Och det är inte tävling. Tävling förlamar mig, jag får prestationsångest. Men inte här – trots att det finns så himla många som är mycket bättre än jag på mycket, så är det en del saker jag kan som de inte är så bra på. Plankan, till exempel. Det är sånt jag kan tänka på när de andra springer ifrån mig… 😉

Hitta kompisar. Lär känna dem man tränar med, eller dra med dem man känner till träning. Vi är upp emot femtio (!!!) som tränar regelbundet, tre gånger i veckan. Inte alla kan alltid, men många.

Fasta tider. Hjälper mig att prioritera. Jag tränar måndag och onsdag klockan 18. Jag planerar efter det. Ser till att komma hem i tid, att ungarna vet vad de ska fixa för mat. Det är måndag eller onsdag, och mamma ska träna. Eller lördag morgon 9:15. Jag går upp och ut med hundarna, tränar och efteråt äter jag god frukost och tar itu med resten av dagen.

Men framför allt. Kom igång. Så småningom ses resultatet på kroppen, och det märks i huvudet.

Så där, Annika. Så gör jag, så gjorde jag. 😀

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

4 thoughts on “Hur jag blidde hooked på träning…”

  1. Jag kommer ihåg din bodytoning om helgerna och hur du blev ett träningsfreak. Faktiskt kul att du hittat din grej! Det har nog hjälp dig genom de svårigheter du upplevd de senaste åren.
    Bra hönan!

    Gilla

  2. Tack tack tack. Nyckeln verkar vara att ha kul. Det var mitt gamla livsmotto innan R dog. Ett tag efter hängde det kvar sen försvann mitt livsmotto i press och stress. Och nånstans i allt glömde jag MIG och gav upp. Ingen träning bara en massa tröstande god och alldeles för mycket mat. Tänker mycket på hur mycket mer man orkar när konditionen är bra och kroppen får sitt. Rökningen är nog det som påverkat mig mest negativt gällande orken. Tack än en gång för värdefulla tips det var inspirerande läsning. Och jag skulle må bra av att ha ett sammanhang så där som du med din träning.

    Gilla

    1. Ha kul är absolut nyckeln till hur man fortsätter. Om det inte är roligt så går det inte i längden.
      Jag hörde Malou von Sivers sommarprat igår, under min hundpromenad. Nånting som hon sa om ett stort vitt papper med en svart prick på, och barn fick berätta vad de tänkte när de såg papperet. ”En svart prick” sa de – och läraren sa ”vet ni vad jag ser – jag ser ett stort vitt papper”
      Fokusera på rätt saker och skit i de svarta prickarna.
      Jag tror på dig!

      Liked by 1 person

Det tyckte jag - vad tycker du?

