Irrhönan, bugger off

Storebror har börjat gymnasiet, och jag är nyfiken. Helt fel inställning från en mor gentemot en 17-åring. Han svarar enstavigt och har inte mycket att berätta efter sin första och andra dag.

Och jag tänker att det kommer nog.

Klart är i alla fall att de ska ut på tältläger. Alla gymnasiets ettor ska på en tredagars ”överlevnadstur” till Sverige, de ska själva fixa tält och mat och packning. Och jag frågar lite trevande när Storebror frågar om vi har ett stormkök om det är meningen att de ska planera individuellt eller i grupper, och om de själva ska bära all sin packning. Det vet han inte.

När jag läser på hemsidan (alla föräldrars hjälpande hand nuförtiden) så står det specificerat den personliga packningen samt vad grupperna (om 4 personer) ska ha med – efter att ha kommit överens om vem som tar med vad. Och att allting körs till lägret, så att de slipper kånka.

Men så tänker jag i nästa stund – nej, f-n heller. Jag ska inte vara frontfigur på det här projektet, det får han klara själv. Med min hjälp om han ber om det.

Ber han om saker vi inte har eller inte kan lösa dagen innan de ska åka (nästa söndag morgon) så får han fixa det på nåt sätt, eller vara utan.

Irrhönan, bliv vid din läst. Du har nu ett väldigt stort barn som du bara gör björntjänster genom att hjälpa och ställa ledande frågor till.

Amen.

(PS – detta är nu komminicerat till Storebror, som såg glad, tacksam och lättad ut.)

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

5 reaktioner till “Irrhönan, bugger off”

Det tyckte jag - vad tycker du?

