Att få ge en vällyckad present…

Medan jag hade semester i Sverige fyllde Favoritgrannen 50 år. Jag hade så fullt upp med allt att jag inte ens kom ihåg att skicka ett sms med gratulationer. Tänkte köpa nån present men det ville sig inte, jag hittade inte nånting värt att ge. Nån fest håller de inte (hennes man fyller också 50 om några veckor, men de har rest på lång semester allihop och hållt en sjudundrande konfirmationsfest för Lilla Storasyster) så … hjälp! När jag nu ville hitta på, vad skulle jag då hitta på?

Det blidde jättebra.

Det blidde en tur på ”taket” av Köpenhamn, Christiansborgs torn med den mest formidabla utsikten.

Det blidde en middag i Tornets restaurang; kycklingfiléer med kantareller och till efterrätt fem sorters ost, direkt importerade från himlen. Så gott var det.

Det blidde en promenad förbi en fin secondhandbutik dit vi bara måste gå igen, hon och jag. Jag för en klänning, hon för porslinet.

Det blidde lite nervös väntan i vackra omgivningar, Politigårdens otroliga innegård, där vi spanade upp mot gråa moln och spända hoppades på att arrangemanget skulle genomföras.

Och det blidde nästan två timmars dansföreställning, en kavalkad av danser och musik. Olika stycken, olika stämningar.

Spröd flöjt med Michala Petri. Ett stycke med säkert tio olika variationer, sätt att spela på. Hon är fantastisk.

Olika draman i form av man-kvinna-man. Med en ljum vind svepandes över scenen som tog tag i kvinnornas hår och kjolar och lyfte dramaturgin på scenen, det var oväntat och väldigt vackert.

Två taiwanesiska män som blandade dans med kampsport, rock och folklore – stundtals perfekt synkroniserade som om det var en dansare på scenen och hans skugga. Mäktigt.

Trummor som en dånande puls, mörker, rök, intensiva rörelser, en massa bara överkroppar och mäktigt, mäktigt demonstrerande hur dans kan vara poesi och … liv.

Vi var väldigt nöjda, Favoritgrannen och jag. Hur lyckad kan en kväll bli, liksom. ❤

Jag somnade tacksam.

dansk danseteater lille

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 reaktioner till “Att få ge en vällyckad present…”

Det tyckte jag - vad tycker du?

