Trevlig överraskning

En av mina nya kollegor är en fruktansvärt elegant kvinna. Grekiska. Lång, smal och med ett utseende som gör att jag undrar varför hon hamnat här, och inte som supermodell på en framsida i Vogue eller nånting liknande.

Jag har träffat henne sammanlagt tre gånger hittills. Första gången under en av introduktionsdagarna. Hon gjorde ett minst sagt effektivt och proffsigt intryck. Men lite kyligt.

Sen träffade jag henne tillsammans med Secret Service. Hon var iskall, överlägsen och nedlåtande.

Jag blev livrädd – svala människor gör att jag krymper på studs och blir mycket mindre än jag är.

Häromdagen fick jag veta att Grekiskan och jag ska samarbeta om ett projekt, nånting som låter otroligt spännande och som Secret Service helt sonika har köpt in en konsulent till att lösa. Konsulenten kom, Secret Service och jag mötte henne och diskuterade igenom vad det nu är hon ska göra åt oss.

Och sen var det min uppgift att sälja in Konsulenten till Grekiskan. Jag försökte ringa. Hon var upptagen. Jag försökte boka möten. Hon bokade om. Och ställde till slut in. Jag bad henne maila när hon hade tid. Hon var knäpptyst. Idag skrev jag för att jag såg att hon var ledig – hade hon fem minuter?

Jo, en timme senare.

Halv fyra på en fredag, när jag hade velat gå hem lite tidigare. Jaja. Med en nervositetsklump i magen gick jag ner de två våningarna. Och väntade. Fem minuter. Jag skrev sms. ”Jag är här nu” (hon sitter i ett område som jag inte kan komma in i). Fem minuter till.

Och sen kom den mest glädjestrålande, energiskt glada kvinna in genom dörren till det rum, där jag stod och väntade. Hon hummade instämmande när jag beskrev varför jag kontaktade henne, höll med om att ja, det här är viktigt och vilken fantastisk bra grej att vi från min avdelning har hyrt en konsulent. Ja, henne ville Grekiskan gärna träffa. Onsdag nästa vecka? Absolut.

Dagens ”note to self”? Gå inte på första intryck, Irrhönan.

Det där andra mötet med Grekiskan – det var förmodligen Secret Service som hon reagerade på, inte mig. Secret Service kan ha den effekten på folk.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

5 thoughts on “Trevlig överraskning”

    1. Jag jobbar med sånt 😀
      Säkerhet – security. Resesäkerhet, krishantering, fysisk säkerhet. Och sånt som Secret Service sitter med – analyser, utredningar, hemskheter som hot, terror och … sånt.

      Liked by 1 person

  1. Människor kan förminska mig också. För 10-15 år sedan stod jag starkare emot sådant, men nu kan jag krympa mycket…. Men vad tusan.. vad gör det om hundra år… jag vet ju vem jag är och vad jag kan. Men så har jag förstås inget projekt på gång där samarbete är A och O.

    Lycka till med samarbetet.

    Gilla

  2. Jag minns när jag några år före pension skulle få en ny chef på marknadsavdelningen, tänkte: ”Bara de inte anställer en sån där tjusig ung kavajtjej!”

    In klev en ung, snygg, lång, smal och sportig vinnarskalle (allt som jag inte är 😉 ). Och visar sig vara den bästa chef jag nånsin haft o starkt bidragande orsak till att jag stannade ett år extra.

    (Intressant med Secret Service-inverkan… han kanske inte har det så lätt.)

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

