Söndag morgon

Här började morgonen halv sju för somliga. Somliga, som i Storebror. Tio i sju kom han upp och klappade mig på kinden, för att försäkra sig om att jag var vaken.

Halv åtta åkte vi – och hundarna – till gymnasiets parkeringsplats, där Storebror möttes med sina klasskompisar och tre parallellklasser inför deras ”överlevnadstur” till Sverige.

Och jag har inte engagerat mig synnerligt. Ställt kontrollfrågor, men ansvaret för förberedelserna har varit Storebrors.

När Storebror med prylar lastats av åkte jag vägen igenom skogen hem, parkerade bilen och gick en lång morgontur med hundarna. Blöta och leriga kom vi hem, fick våra frukostar och nu, nu ska jag ta reda på vad det här är för en dag.

En dimmig dag, lite fuktig men med hopp om sol.

Här ska i alla fall röjas en aning. Intill jag hittar en ny städtjej så är det jag som får lov att göra Hönsgården beboelig och någorlunda grusfri. Hundarna släpar in flera kilo grus om dagen. Suck.

Nästa vecka ska jag försöka komma ihåg att boka tid till klippning av hundarna. Sedan vi var i Sverige och de badade flera gånger om dagen har jag inte lyckats reda ut deras tovor, och det blir värre och värre ju längre pälsen blir och ju längre gamla tovor får lov att sitta kvar.

Jag ska byta lakan i sängarna. Försöka få undan alla grejor som står i vardagsrummet och köket. Grejor som stått sen i somras, när jag sorterade Exets kläder ute på gräsmattan (!) och sen jag lämnade mitt gamla jobb och tog hem ”nödvändigheterna” därfrån.

Papper ligger i stora högar, och jag kommer att tänka på Exets ”arkiveringssystem”… Kronologisk ordning i skiten. Men ingen annan sortering. Det betydde att när jag skulle hitta papperen på hans hus inför försäljningen så var det ändå ganska lätt att hitta dem, fast jag inte hade nån aning om var jag skulle leta innan jag gick igång.

Så ska det inte vara att röja Hönsgården efter mig.

Skit ska slängas. Viktiga papper ska kunna hittas på logiska ställen, till exempel i en pärm. Eftersom det var längesen nu som jag arkiverade så borde det vara ganska lätt att slänga oviktigheter i gamla pärmar och börja om.

Men solen skiner ju.

Är det inte en ute-dag idag, förresten? Papperen försvinner ju ingenstans… 😉

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

3 reaktioner till “Söndag morgon”

  1. Tänkte på det där med att töja efter dödsbon. Dottern oroar sig nu med tanke på att deras pappa har cancer (opererad två gånger på kort tid) och med tanke på att han är samlare. Kanske lättare att oroa sig över det än av pappans sjukdom iofs.
    Funderar på vad jag lämnar efter mig? Är det ordning på det? Finns där hemligheter jag inte vill att ngn ska hitta?
    Äh, jag börjar med att åka hem och rensa avloppet. Det är konkret

    Gilla

  2. Jag har ju fått ta över ekonomin åt mamma sedan några månader tillbaka. Alltså, hon har sparat ALLT ALLT i pappersväg, visserligen ligger det i ordning år för år, men jag fick nästa panik när jag började försöka få en överblick … men, nu är hon ju tack och lov med oss än och jag kan stämma av vart det viktigaste ligger. Sånt här får en verkligen att tänka på hur man själv har det med sina papper..

    Hoppas du fick njuta lite i solen också !

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

