Sextio kronor till ett gott ändamål

Numera tar jag tåget varje dag.

Jag cyklar den dryga kilometern till stationen, tar tåget i 35 minuter, cyklar igen en knapp kilometer. Kommer till jobbet, sminkar mig och äter frukost.

Det fungerar. Jag ser inte mina ungar om morgonen annat än till en snabb kram – det var tider när vi åt frukost tillsammans! Ett minne blott nu – och hundarna hinner få en morgontur och frukost innan jag sticker.

Imorse kom parkerade jag cykeln medan jag såg en mamma ta avsked av sina ungar, ungefär 11 och 8 år. Ungarna och jag kom samtidigt upp till perrongen, de checkade in med sitt tågkort – men… Det var inte nog pengar på kortet, så automaten protesterade. Ungarna såg desperata ut. Tåget skulle komma om 2 minuter, jag antar att de var på väg till skolan.

Äsch”, sa jag, ”ni kan åka med mig.

I stressen över tåget som närmade sig checkade jag in en vuxen och två barn – hade jag tänkt mig om hade jag kunnat spara hälften genom att bara checka in en vuxen och inför eventuella kontrollörer förklara mig (det var ju trots allt inte jag som skulle vara i knipa) – men nu rök sextio kronor för att se två lättade och lyckliga ungar kunna kliva in i tåget.

Jag fick deras historia med. Skilsmässobarn, på väg till pappa. Daglig åktur till stan, där deras skola låg. Söta ungar.

Flickan ringde sin mamma och berättade att en okänd dam (tack för den!) hade betalat för dem. Mamman ville ersätta mig.

Snack. Det bjuder jag på.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

One thought on “Sextio kronor till ett gott ändamål”

Det tyckte jag - vad tycker du?

