Sockerknarkare

Jag blir galen.

Häromdagen tyckte jag synd om mig själv, mitt i förkylningssnuveriet, och dök ner i Halloween-förrådet. Det som jag köpt under helgen i Sverige för att kunna bjuda ungarna som kommer förbi, samt för att ha några äckliga godisar omkring mig där jag ska sitta som häxa vid min ouija-bräda som tanken är (bilder kommer att följa!!)

Några ynka godisar.

De smakade inte ens gott. Bara sött.

I flera dagar – och jag har ändå varit godis/sockerfri i några månader – har jag slitit mitt hår efter socker. Försökt hitta på, göra undanflykter, ursäkter, försökt döva socker-spöket med lurendrejerier men det är bara den rena varan som räknas, som ger den effekt jag söker. Som min hjärna söker.

Ikväll blir jag tokig, och nu skriver jag istället för att göra nånting drastiskt. (Som igår – då bakade jag en mjuk pepparkaka. Bara för att få en skiva sött och gott.)

Det är bara en ”cold turkey” som hjälper.
Suget sitter i flera dagar, men sen lämnar det mig.

Så här är det varenda jävla gång jag hoppar i sockerknarket. Och jag förstår plötsligt lite mer av vad rökarna pratar om. Alkoholisterna. Knarkarna. Trots att socker inte riktigt kvalar in i den ligan så kan jag ana hur ett sug måste kännas.

När sockersuget inte finns så är det ingen konst att styra vanor, att handla, att säga nej till jobbets kakor (de är betydligt färre på nya jobbet än på gamla – ironiskt, eftersom gamla jobbet VERKLIGEN jobbade för ”a healthy lifestyle” och sund kost!!), olika frestelser och framför allt, tanken att ”det är ju bara”… för det är det inte för mig. Socker är inte ”bara”.

Nu skiter jag i socker igen.

Går och borstar tänderna klockan halv åtta en lördag. Går igång med kvällens projekt som är undanplockning, tvätt och packning och förberedelse inför torsdagens resa och fredagens begravning.

Så roligt är det att vara Irrhöna en kväll i oktober 2016. Välkommen till mitt liv.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 thoughts on “Sockerknarkare”

Det tyckte jag - vad tycker du?

