Plötsligt händer det

Julbiljetten med SJ är bokad och vi åker upp till mormor. Syrrans pudel är gravid med beräknat födelsedatum på julafton (!) så de kan inte resa nånstans. Mammas tanke om att fira jul hos dem ångrade hon vid närmare eftertanke – hon blir så allergisk. Och mest av allt kände hon för att stanna hemma ”och jag har ingenting emot att vara ensam hemma” sa hon.

Måhända, men det har jag. Jag har både nånting emot att vara ensam hemma här, i Hönsgården, visserligen med ungarna, men vad är det för en jul?

Och tanken på att mamma/mormor skulle vara ensam hemma i jul, den klarade varken jag eller sönerna av, förstod jag när jag frågade dem.

Vi åker”, konstaterade Lillebror, ”det är klart att vi åker

Så nu är biljetterna i djurtillåtna kupén bokade, med det tåg som tar kortast tid och alltså är mest populärt. Priset var tämligen hutlöst, men det får väl bli min julklapp till SJ.

Mamma ska ändå inte få nån julklapp, hon har fått både telefon och album, så där blir det inte fler julklappar. 😀

 

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

21 thoughts on “Plötsligt händer det”

  1. Vilken bra plan. Vi blir hemma och i år är första året utan min mormor. Hon bor på hem nu och hennes alzheimer gör det tyvärr inte möjligt att åka på galej något mer. Tråkigt. Men jag ska nog åka dit o hälsa på. Men jag vet faktiskt inte om hon känner igen mig längre.

    Gilla

    1. Förstår det. Jag var på hundpromenad nyss och träffade ett par med hund, där frun berättar för mig – lite lågmält, så hennes man inte hörde – att de sålt huset eftersom hennes man fått alzheimers. 😦
      Tänker på min pappa och undrar hur mycket han egentligen förstod. Att han kände igen oss och att han visste mycket om hur sjuk han var eller skulle bli… Men hur mycket förstod han, där till sist? Förhoppningsvis inte så mycket. Hoppas du får en fin stund med din mormor i alla fall.

      Liked by 1 person

      1. Alzheimer är en väldigt hemsk sjukdom för anhöriga. Med ett starkt hjärta kan den med alzheimer vara sjuk lääääänge och till slut hamnar man liksom i grönsaksstadiet. Det är också olika om det sätter sig på det motoriska eller på det mer mentala planet. Nu innan hon fick flytta till hem visste hon ju inte att hon var hemma fast hon var hemma vilket förstås var otroligt stressande så till slut var det nog lika bra hon fick komma till ett hem även om hon vill därifrån var o varannan timme.

        Gilla

        1. Haha hjärnan läser det den vill och är van vid 🙂
          Guwima såg inte heller vad autocorrect ställt till med i en annan kommentar där jag råkat få till ”handluckraren” istället för ”hundlucka”, det är ju smidigt att man kan skriva lite hur som helst!
          Vi känner varandra såpass bra vid det här laget så vi vet vad den andre vill ha sagt ändå 😉

          Gilla

    1. Ja, jag förstår dig så väl. Första tanken hos mig var också att få mamma bort hemifrån, just på grund av pappa. Men hon vill vara hemma, det respekterar jag och stöttar naturligtvis. Min lillasyster, som fyller år samma dag som pappa, åker till henne och firar födelsedag. Och Syrran har just varit där, för att kolla att hon har det bra.
      Att ha syskon just nu känns som en välsignelse. Hoppas att du också har stöd runtomkring dig, döttrarna naturligtvis, men även andra.

      Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

