Modern och tekniken

Min farbror, mammas svåger, hade skickat henne bilder som han tog till pappas begravning. Mamma viftade med usb-stickan genom FaceTime fönstret:

Hur gör man med en sån här då?

Jag försökte förklara att hon måste sätta in stickan i datorn och därifrån öppna bilderna genom Explorer eller nåt annat program.

Hon förstod inte. Förståeligt.

Idag satte hon sig vid datorn, och med hjälp av Skype och detta fantastiska programs fantastiska egenskap – skärmdelning – så fick jag guidat henne igenom hur hon skulle öppna stickan, se bilderna, och sen kopiera över dem till en ny mapp i datorn.

Hurra, hurra, det fungerade.

Både mamma och jag var lättade.

Jag fick sett bilderna dessutom. Ett sting av saknad, sorg och total oförstående – kan det verkligen vara så, att pappa är död och att han låg i den där fina furukistan med de höstfärgade blommorna?

Jag saknar dig, pappa.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 reaktioner till “Modern och tekniken”

Det tyckte jag - vad tycker du?

