Ännu en dag stundar i the Dungeons

Det blir en lugn dag på jobbet. Secret Service är på uppdrag i stan hela dagen. Jag sitter ensam i källaren idag. Ja, inte helt ensam förstås. I det större kontorlandskapet på andra sidan väggen är det som vanligt full rulle. Det pratas och skrattas och diskuteras ganska högljutt. Kaffemaskinen som ligger precis bredvid mitt kontor surrar och frustar emellanåt. Folk samlas där, skvallrar och småpratar. Jag gillar att det är ljud omkring mig. Ständigt småsurrande är bättre än en enstaka röst.

Julen närmar sig med stormsteg. Julklapparna är fixade. Träningskläder till bägge bröder, samt hoodies som de ger varandra. Sjalkragarna till syster och systerdotter är skickade, mammas sjalkrage är inpackad. SJ biljetterna är utskrivna, nu får det bli 23 december snart, så vi kommer iväg.

Men innan dess har det hänt mycket och ska hända mycket. Julfester är överstökade; jobbets, träningsgängets, inklusive supriseparty för Tränare T. Grannarna har varit i Hönsgården till julfika. Jag har träffat gamla kollegor och betat av världssituationen. Sett och hört Kent. På listan att träffa står nu bara Sherlock Holmes (som inte är så ”bara”) och farmor och farfar till söndagsmiddag.

Bästa *P* var här på en icke-shopping runda i ett jul-busy København. Tack och lov är *P* och jag synkade vad gäller folksamlingar. Vi undgick de flesta. Åt en fantastisk vegetarisk brunch på mysigt svensk-danskt café, strosade, köpte te i Tebutiken med stort T, drack glögg på litet – verkligen litet! – café.

Måstelistan är kort, både jobbets och den privata. Jobb som ska göras är inte mycket. Det blir så när jag är ”in-between-jobs” och ingen vet nånting om nånting. Jag kan inte skriva procedurer och planer (vem ska de gälla för?), inte revidera hemsida (ska den behållas?), inte sätta igång nånting nytt (för vad ska vi göra framöver och i vilken regi?), ingen större idé att skriva referat från likgiltiga möten (vem läser dem – och vem bryr sig?)… Och Secret Service har – som den ende chef jag nånsin haft – ingen aning om vad jag pysslar med. Jag försöker berätta men han är totalt ointresserad. Vi har inga 1:1’s. Jag har inga mål för året – allting gick ju ändå upp i omorganisation tre veckor efter jag börjat här, så det har inte känts viktigt.

Kors i taket så kom jag ihåg att ringa VVS firman och be om hjälp. Toaletterna i Hönsgården strejkar – inte på nåt äckligt vis, nej, vattnet flödar och det slutar inte rinna efter man spolat. Kalkat till, antagligen. Nackdelen med vägghängda toaletter – jag har ingen aning om hur man kalkar av dem. Förmodligen kunde jag räkna ut det – jag menar, hur svårt kan det vara? – men jag bestämde mig igårkväll för att betala mig ur problemet.

Jag har sköljt bort mascaran efter att ha haft ett envist litet skräp i ögat. Osminkad tar jag mig an dagen.

🙂

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

9 thoughts on “Ännu en dag stundar i the Dungeons”

  1. Antingen har flottörarmen hakat upp sig (lyft på locket till vattentanken och tryck till den, då ska den flyta upp igen) eller så har packningen i flottören gått (då tar den in vatten). Stäng av vattnet till toan och sätt dit en ny packning. Har du tur så löser det sig enkelt – speciellt om bara armen fastnat

    Gilla

    1. För några år sen monterade jag av plattan och försökte pilla lite när toatanken kalkat igen och inte tog in vatten. Det var omöjligt att se vad jag gjorde eftersom vinkeln är hopplös; man ser bara bråkdelen av tanken eftersom allt är inmurat i väggen. Vore det en vanlig toa skulle jag kunna klara av det, men det här är hopplöst, känner jag. Kräver en VVS-touch och en kunnig hand. Men tack för välmenat tips!!

      Gilla

      1. Jag tycker absolut att man ska betala för proffshjälp när det behövs. Jag betalade t.o.m för att byggkillarna skulle åka till återvinningen med en del saker som inte tillhörde köket

        Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

