Att slå igång en lampa så den kanske lyser

Hördu, det där var en invit” säger träningskompisen när jag stänger dörren om mig och lossar handbromsen.

Sekunderna innan har jag fått hjälp av Simläraren, en otroligt snäll, muskulös man som jag tränat med i fyra år nu, till att försöka slå/banka/sparka igång Tant Fjants ena framlykta, som behöver lite starthjälp. Mer och mer starthjälp för varje gång – hon är över 18 år nu, Tant Fjant, och dommen över henne kommer om ett par veckor, när hon har en date hos bilprovningen.

Du får byta lampa”, säger Simläraren, men jag sa att lampan är ok, det är glapp nånstans och ibland fungerar det att slå på henne. Tant Fjant alltså.

Simläraren drämde till i motorhuven, precis som jag gjort, bara hårdare. Men inget hände, inget ljus tändes.

Säg till om vi ska fixa det där” säger Simläraren.

Och träningskompisen, som hört och sett allt, log och puffade på mig.

Och jag var som fallen från månen. En invit? Det där? Simläraren? Nej, nej, nej. Det där ska jag inte komplicera alls, bara låta vara. Mästaren på att bygga luftslott – jag – ska inte igång igen. Punkt slut.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

11 thoughts on “Att slå igång en lampa så den kanske lyser”

  1. Men måste du bygga luftslott? Kan du inte bara vara? Fixa lampan, bjussa på lite mat som tack och se det som en möjlighet att bara sitta och prata med en vuxen person? Kanske leder det någonstans? Kanske får du bara lampan bytt? Kanske behöver fler lampor bytas? 😉

    Liked by 1 person

  2. Det var nog mer bildligt talat, det där med om att slå igång lampan. Min egen lampa. Jag som måste ha tolkar omkring mig för att förstå vad som sägs ”mellan linjerna”… Kan bara skratta åt mig själv och skaka på huvudet. Tant Fjants lampa kommer Farbror Verkstad att fixa om ett par veckor ändå, om hon blir godkänd vill säga.
    Simläraren träffar jag ungefär tre gånger i veckan, om det där med lampan verkligen var en invit så lär det väl upprepa sig på nåt sätt.

    Gilla

    1. Eller så orkar han inte krusa om du bara ser helt oförstående ut. Prova att göra ngt annat än du brukar. Hur var det där med att fastna? 😉

      Gilla

    2. Aha, skulle det vara en bra lyktgubbe då?

      Du får väl sända iväg några extra leenden mot simlärraren framöver då så han begriper att tioöringen trillat ner, om det verkar kunna uppstå någon låga 😉

      (Nu fick du mig att läsa en massa om lykttändare i städerna förr i tiden och då fick jag reda på att ”sillkokeriet” som vi går förbi ruinerna på våra hundpromenader hemmavid försörjede Paris med sillolja till deras gatlyktor när det begav sig på 17- och 18-hundratalet)

      Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

