Man blir trött av att slappna av

Dagen började med hundpromenad och träning, som vanligt.

Men istället för att äta frukost OCH duscha som jag brukar efteråt, så blev det enbart till frukost. Eller brunch kanske, på den tiden av dygnet.

När klockan närmade sig tolv cyklade jag ner till stationen och tog tåg och metro in till stan.

Vid en äldre simhall träffades sju kvinnor i olika åldrar – från 17 till 52 – för att bada vanlig bastu, ligga i saltvattenbad, spapool och ångbastu. Och prova saunagus, eller aufguss, som jag har slagit upp att det heter på svenska eller rättare sagt tyska.

I en mer eller mindre fylld bastu satt vi på handdukar medan bastuvärden hällde vatten och oljor över stenarna. Sedan stod han – för bägge gånger vi gjorde det var det män, som var värdar – och svängde runt och viftade med en handduk så att heta doftvindar sköljde över oss. När man höll på att nå gränsen för det behagliga skickades stora byttor runt fyllda med is. En grabbnäve eller två, gniden i nacken, på bröstet och benen, och så var man klar igen.

En kvart ungefär tog det, och måste vara den mest behagliga bastuupplevelse jag provat nånsin. Och vilket skådespel; männen med sina handdukar och sirliga, långsamma rörelser var fascinerande att se på.

Efter dryga två timmar stapplade vi ut igen, i dimman, gick förbi ett café och fick oss lite kalorier.

Och hem kom jag, precis slut och inte alls med nån lust att laga mat. Då är det skönt att den lokala pizzerian ligger så alldeles inpå Hönsgårdsknuten.

Nu ska jag ut på kvällens sista hundpromenad, och sen lockar sängen nånting alldeles fantastiskt… 🙂

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

3 thoughts on “Man blir trött av att slappna av”

Det tyckte jag - vad tycker du?

