Att ha ont på ett ställe utan att det är där jag har ont

Jag skrev ett sms till den Skäggige igår.

Jag har stökat till det med ryggen, vet inte vad f… jag har gjort men det gör ont bara jag andas och vid vissa rörelser. Vad ska jag göra – massage, foamroller, eller hoppas på att du har en tid snart? Hälsningar Gammal-stel-tant

Svar kom omgående.

Jag fick en tid imorse, och väl där analyserade han min rygg. Förskjutningar på inte mindre en tre kotor, konstaterade han, säga vad man vill men när jag gör nånting så gör jag det ordentligt. Vad det nu var jag har gjort.

Smärtorna jag har haft har visat sig i höger sida. Höger arm är svag och närmast obrukbar, jag har ont i höger höft och är låst i nacken. What else is new, liksom. Det är ”alltid” i höger sida jag har ont nuförtiden.

Den Skäggige hummade, tryckte och konstaterade att det som sitter fast är placerat i vänster sida. Så han behandlade ryggrad, axel och höft. I vänster sida.

Det förvånar mig varje gång – jag har ont och han behandlar mig sällan där jag har symptom. Istället känner han av min kropp och sätter en hand eller fot eller armbåge eller knä eller vad det nu är rakt in i min kropp och tjohej – det var där det onda kom ifrån, det som visade sig andra ställen i kroppen.

Nu, sex timmar efter behandlingen, har styrkan kommit tillbaka i höger arm. Jag känner av ryggen som en trötthet och spänning, men inte som smärta. Höften har lugnat ner sig totalt och jag kan röra huvudet fritt igen – det njuter jag av så länge det varar. Just nacken brukar låsa sig igen ganska fort, tyvärr. Det sitter i kontrollbehovet som jag har i skallen.

Och apropå kontrollbehov.

Du är mycket bättre på att låta mig behandla din nacke nu, än du var för bara några månader sen. Såna här rörelser lät du mig inte göra tidigare. Nu slappnar du av och ger mig kontrollen. Det är bra. Tillit är bra.

Och jag tänker på förra veckan, när han hittade knuten i min mage som han lossnade. Plötsligt försvann det svarta molnet, de ledsna tankarna och de stänk av förtvivlan som jag slagits med på senaste tiden.

Jag begriper inte hur han gör det han gör, men att han gör det får mig otroligt tacksam varenda gång. För det han gör, det hjälper ju. ❤ Och särskilt när jag känner mig liten och ledsen.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

3 reaktioner till “Att ha ont på ett ställe utan att det är där jag har ont”

  1. Det är ju tur att du hittat din hårdhänte välgörare!
    Undrar ibland när jag läser hur du skulle mått annars… ibland har man tur i oturen 🙂

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

