Vissa helger är bättre än andra

Det här blev en trött helg när jag inte ens fick sovit.

Suck.

Fredag kväll var Storebror till fest, och han hann stressa upp både mig och sig rejält innan han kom iväg. Störtade in genom dörren, rev åt sig diverse prylar, hojtade frågor om ditt och datt (”vet du var min … är”) och till sist hann han bli sur på mig när jag sa att jag inte kunde köra honom till förfest.

Men herregud Storebror”, fräste jag, ”bilen är på verkstan! Naturligtvis kunde jag ha kört dig dit, men jag har ingen bil, vad vill du att jag ska göra?

Lite slokörad ringde han taxi och kom iväg.

Jag vaknade la mig ganska tidigt men vaknade alldeles för tidigt, redan klockan fem. Kunde inte somna om… (Det stressar mig att veta att det är så viktigt att sova – vad farao ska jag göra när jag hela tiden vaknar i tid och otid och inte somnar om?)

Jag konstaterade att klockan var fem, att Storebror inte var hemma – men såg också att det låg ett sms från honom där han meddelade att han sov hos flickvännen. Tack.

Efter hundpromenad och träning kändes ryggen inte alls bra, det ömmar och stramar och det är nog tur att den Skäggige och jag har en date igen på onsdag. Det känns inte nåt vidare – och det stressar mig också att kroppen inte fungerar som den ska. Suck.

Sen kom Storebror hem, och vid tvåtiden farmor och farfar.

Vi satte oss i köket, fikade. Gick en kort promenad med hundarna (farfar vände om efter ett par hundra meter – han har problem med andningen (lungor och hjärta) och väger dessutom en halv kroppsvikt för mycket.

Farmor lagade medhavd mat.

Jag konstaterade att mitt förbruk av rapsolja är en procent av hennes. En dryg halv flaska olja (över 2.5 dl) gick det åt att steka fyra stekpannor fiskbullar…

Men de kom, det är jag glad för. Det är längesen vi träffade dem, och pojkarna saknade dem till min födelsedag… 🙂 Även om Storebror var lite halvsur, trött som han var efter festande och en natts dålig sömn.

Lördagkväll gick åt till hundpromenad och sen var jag klar att gå och lägga mig.

Pojkarna däremot tjoade och ropade i varsitt headset. Storebror – som jag trodde skulle lägga sig tidigare – stannade uppe halva natten för att invänta flickvännen, och Lillebror spelade turnering med kompisarna.

Och dessutom var Kommissarien orolig och for upp och skällde varenda gång han hörde folk gå förbi på gatan.

Jag som sover med dörren öppen (snäll som jag är med hundarna – så kan de gå och komma som de vill under natten) blev galen av allt ljud och ljus och oro.

Midnatt steg jag upp, drämde igen både Storebrors och Lillebrors dörrar, och till sist min egen. Kommissarien lämnades att sova i köket och jag och Assistenten låg i mitt rum. Nog tog det en timme eller två innan jag stressat ner mig såpass att jag somnade.

Och – tjoho – klockan sex vaknade jag. Långt ifrån utvilad, men oförmögen att somna om.

Jag BEGRIPER mig inte på mina sömnvanor. Jag som är så himla trött och älskar att sova. Nu är jag i en period igen när jag inte sover.

Melatonin hjälper inte synnerligt. Ibland hjälper huvudvärkstabletter – men dem ska man ju inte ta utan att ha huvudvärk…

Jag vill ha det tyst när jag sa sova. Tyst och mörkt.

Mycket kan man säga om Hönsgården, men den är inte särskilt inriktad på tonårsfamljer. Allt hörs, allt ses. Alla rum flätar in i varann, och mitt sovrum ligger dessutom ut mot gatan. Sömnmask, öronproppar och kyla försöker jag med varje kväll.

Och konstaterar efter halva natten att öronproppar ramlar ut, sömnmasken glider av och klimakterietanten badar i svett trots det kalla sovrummet. Herregud, så besvärligt det är att bli kärring. 😉

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 reaktioner till “Vissa helger är bättre än andra”

  1. Jobbigt med sömnen. Men hur farligt kan det vara att ta huvudvärkstablett? Om du nu inte tar tio paracetamol per natt? Jag skulle testa allt. Östrogen?

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

