”Ledig” dag sista dagen på vinterlovet

Återkommen från London igår kväll var jag medveten om att mitt fredagsprogram kanske var aningen spikat…

Och när jag vaknade imorse – rätt tid engelsk tid men VÄLDIGT fel tid dansk tid, dvs. en timme senare än jag trodde – så insåg jag att den här dan ville gå i full fart redan från det att jag fick benen ur sängen. Och det sistnämnda gick väldigt fort, eftersom jag hade 70 minuter på mig att rasta och mata hundar, pallra mig till stationen och hoppa på ett tåg innan min tid hos lilla vitklädda kiropraktortanten klockan 9.10.

Men jag hann.

Hennes behandling har hjälpt, men det onda i ryggen är inte helt borta än. Ny tid nästa vecka, sa hon; ”Jag kan ju inte skicka hem dig så här” och jag tänkte på den Skäggige och undrade i mitt stilla sinne om det kommer att märkas nån skillnad hos honom nästa gång. Förhoppningsvis en positiv skillnad – men jag är luttrad och inte särskilt optimistisk…

Hem igen, till frukost och kaffe, sovande barn och pigga hundar. En kvart senare tog jag med mig hundarna till veterinären som rabiesvaccinerade Assistenten, gick en promenad med vovvar innan jag handlade på väg hem och kom ihåg att köpa ett ”lysstofrør” – vad farao heter det på svenska nu då – som jag lyckades slå sönder på tröskeln när jag kom hem 😦

Som ”tur” var skulle jag bara få packat ur bilen och lassat av hundarna (och tvättade dem!) innan jag vände på klacken och åkte till frisören. Över två år sen sist – och hon kommer ihåg att jag inte använder schampoo utan nöjdes med att blöta ner mitt hår innan hon klippte de nödvändiga tio centimetrarna. Och jag köpte ett nytt ”lamprör” till badrummet och lät bli att slå sönder det den här gången.

Nu sitter jag ner vid köksbordet, avnjuter en kopp kaffe medan jag hör tvättmaskinen bearbeta de skitiga London-kläderna (mer om London senare) och tänker att det var tur i oturen att Firewoman’s mamma är allvarligt sjuk så att vårt avtalade fika-möte nu i eftermiddag är skjutet på obestämd framtid.

Storebror har gett sig av till flickvännen, Lillebror sitter vid datorn och planerna för kvällen är inte många. Hundarna ska borstas, Lillebror och jag ska svepa ihop en middag. Jag ska kolla kvitton från London turen och försöka räkna ut om jag har nåt kvar på lönkontot eller om jag ska vara lite kreativ resten av månaden…

Jag har googlat mitt rinnande öga och ångrat det bittert – det har runnit ymnigt i fyra dagar nu och huden omkring ögat är helt sönderfrätt av salta tårar. Jag hoppas det går över – annars får jag väl gå till läkaren på måndag och hoppas jag slipper höra nånting om operation av tårkanalen… (prepare for the worst and hope for the best)

Och regnet har lägrat sig över Hönsgården och jag, jag längtar tillbaka till ett soligt London!

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

14 thoughts on “”Ledig” dag sista dagen på vinterlovet”

    1. Det blir möjligen av när jag är sjuk! Annars har jag varken tid eller tålamod att sitta stilla. Jag kan på sin höjd sätta mig nån timme och se ett avsnitt av nånting – sen ska hundarna ut, nånting fixas eller jag ska iväg nånstans. 😀

      Gilla

          1. Jag tänker mer en medelväg. Att avslappning inte ska vara en grej utan ngt som finns i vardagen. Meditation är en slags träning det med. Jag har fått lära mig att inget vettigt ta, att inte prestera och aktivera mig hela tiden. Efter nga år börjar jag bli bra på det och det stressar mig inte

            Gilla

  1. London låter härligt!
    Lysrör är inte roliga att ha sönder, själv lyckades jag krossa en spegel idag :/
    Hoppas ditt öga blir bättre nu när du är på hemmaplan igen 🙏🏼

    Gilla

    1. Jag önskar att jag var mer avslappnad omkring nålar, men trots hypnos för nålskräck så sitter det fast nånstans… Jag har fått akupunktur, när jag – helt oförberedd – fick behandling för en ond höft, och det hjälpte.
      Jag känner mig manad – men det är ett stort steg att gå frivilligt till akupunktör!

      Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

