I avdelningen minnen

Jag är medlem i en grupp på facebook för utlandssvenskar, och där dyker de mest fantastiska saker upp i flödet. Den här gången tecknade filmer på SVT Barnkanalen, ”Djurens brevlåda”.

Jag hamnade längs memory lane och mindes ett kassettband som mina systrar och jag älskade. Egentligen var det väl tänkt till Lillasyster, men Syrran och jag såg geniet i låttexterna och det var ett av de band som slets ut i min ungdom. Jag tror inte jag lyssnat på låtarna sen då, slut 70-tal.

Nu lyssnade jag igen. Kunde varenda text, varenda låtslinga, varenda trall. Kul!

Och sett igenom vuxna ögon är till exempel en sån här text ju fullständigt genialisk, barns fullständigt logiska dialog fångad i en sång:

Heeeeeej, vad heter du då?
Jag heter Ebert och jag har en groda i fickan.
Heeeeeej, vad har du mer då?
Jag har en tam undurlat och en hund som kan vissla.
Heeeeej, vad har du dom då?
Jag känner en som har ormar som bor under sängen.
Vaaaaaad, gör han med dom då?
Han bara har dom och ser hur dom gör när dom äter.
Heeeeej, ska vi gå dit då?
Jag brukar följa med pappa när han går till jobbet.
Heeeeej, vad gör du där då?
Sågar och hyvlar och spikar och skruvar och borrar.
Heeeeej, jag måste gå nu, jag ska få ärtor och majs av min mamma.
Åh vad jag tycker om majs
Åh vad jag älskar majs
Åh jag är galen i majs
Åh vad jag älskar majs, åh vad jag älskar majs
Åh vad jag älskar majs, åh vad jag älskar majs
Åh vad jag älskar majs, åh vad jag älskar majs
Åh vad jag älskar majs, åh vad jag älskar majs
Åh vad jag älskar majs, åh vad jag älskar majs
Åh vad jag älskar majs, åh vad jag älskar maaaaaaajs

Eller min personliga favorit, Flygarhunden från Mirleft. 😀 Ivrigt påverkad av vår dåvarande hund, Flygarhunden från Umeå, döpt Tina och den vackraste cavalier king charles spaniel med de ljuvligaste, lenaste, mjukaste, längsta öron i världen.

Flygarhunden ifrån Mirleft
Hon är liten men häftig
Lägger ledigt ner kameler
Fåglar äter hon gärna

Flygarhunden ifrån Mirleft
Biter alla barn i bena
Sväljer alla bena hela
Herdar jagar hon sällan

Trots sin litenhet hugger hon efter mycket
Trots sin litenhet gräver hon stora gropar
Trots sina stora öron flyger hon ganska dåligt

Här är ett bra exempel på hennes dödslöjliga uppträdande:
När vi slänger ut henne på gården i den kyliga natten, så gnäller hon bara och vill in igen. Dödslöjligt tycker vi. Bästa hundredaktion: vad ska vi göra?

Flygarhunden ifrån Mirleft
Flygarhunden ifrån Mirleft
Flygarhunden ifrån Mirleft

Här är ett exempel på en annan urlöjlig hundägare:
Jag har en hund som heter Snorre. Kan det vara farligt? 

Bästa husse med Snorre. Inget namn kan vara farligt.

Flygarhunden ifrån Mirleft
Flygarhunden ifrån Mirleft

Hon var en arg liten ful liten valp med vassa tänder
Hon hade inga bröder och hon hade inga vänner
Hon kallades för flygarhund på grund av sina öron
Flygarhunden ifrån Mirleft

Hon kunde aldrig flyga men hon lärde sig att springa
Och öronen på lite håll såg ut som små, små vingar
Och när hon kommer gåendes så fladdrar de för vinden
Flygarhunden ifrån Mirleft

Ja, fladdra med öronen lite då! Ja, spring lite fortare så kanske du lyfter! Ja, fladdra då! Fortare! Mera! Titta – hon flyger!! Där flyger hon! Det är flygarhunden från Mirleft! Låt bli fåglarna! Jaga inte fåglarna! Spotta genast ut kråkan! Hon flyger! Titta!! Kom tillbaks! Kom tillbaks nu! Flygarhunden? Kom tillbaks nu…

Tack, James Hollingworth och Karin Liungman! Ni utgör en stor, härlig och underbar del av min musikaliska barndom! ❤

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

En reaktion till “I avdelningen minnen”

  1. Det är något man kan se fram emot när det gäller barnbarn, att få läsa sagor och lyssna på underfundiga låttexter, kanske gå på någon barnteater med dem och det bästa; tecknad film… 😀

    Liked by 1 person

Det tyckte jag - vad tycker du?

