Min bordsgranne Glada Assistenten

Henne tycker jag om.

Från första stund har jag känt en gemenskap med henne och vi ”gungar” fint ihop. Vi har lärt känna varann genom att lyssna på varandras samtal, genom frågor och svar och de explosioner som uppstår när ens jobb inte vill som man själv vill 😀

När jag berättade om min familj, och om Exet och om min pappa, så berättade hon att hon miste sin man för ett år sedan (precis ett år sen igår). Han blev plötsligt sjuk i influensa, och när han väl kom till läkaren så fick han hjärtstopp där, och dog samma dag.

Jag skickade henne ett sms igår, bara med ett hjärta och med en liten rad som sa att jag tänkte på henne. Idag berättade hon att det faktiskt varit värre i förrgår, i tisdags. Hennes man dog den 8 mars 2016, som var en tisdag. Men att hon varit glad för mitt sällskap igår, det att jag var där och var som vanligt hjälpte henne ifrån de tunga tankarna.

Vi satt en halvtimme och berättade historier från ”det verkliga livet”. Om döden och om livet, om rädslor och sorg och sjukdom. Om tankar och frustrationer. Om känslan ibland av att man är utvald till att straffas, till att prövas lite extra.

Och där avbröts min tankeström av den Skäggiges föreläsning igår. Han sa skarpt: ”Och det ÄR inte så att Gud eller nån annan har en plan med att några människor är satta i världen för att straffas. Det är skitsnack, så är det inte.

Inte för att bryta från den Glada Assistenten till den Skäggige, men ändå. Det är här jag är just nu. I såna här samtal. Samtal om livet och döden och allt mittemellan.

Tacksam för min bordsgranne. Tänk att ha det så här och sitta bredvid en sur Secret Service…

Förresten.

Den allra första veckan bredvid Glada Assistenten och hennes explosioner fick mig att gå i gömmorna hemma och hitta en origami-lotusblomma, som jag gav henne.

När hon exploderat klart över vad det nu är, sitter hon nu och håller blomman i ena handen medan hon hårt kramar en boll i den andra. Vrede mot lugn. Yin och yang. Och hon ler medan hon gör det. Ler, för att hon vet att jag tittar och ler åt henne.

Hon är fin, Glada Assistenten.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

3 thoughts on “Min bordsgranne Glada Assistenten”

Det tyckte jag - vad tycker du?

