När mamma saknar pappa

Många frågar hur min mamma ”tar det”, alltså hur hon mår efter att pappa dog i september förra året.

Hon mår bra.

Visst saknar hon pappa, och han finns med henne varje dag. Hon pratar med honom hela tiden, han är ständigt närvarande hos henne liksom han också är det hos mig. Och hos mina systrar, antar jag. För mig är det en tröst.

Igår ringde mamma, för att prata och med oro i rösten. Hon hade tappat sina nycklar, och just där och då blev det tydligt att nu är mamma ensam, nu har hon ingen att resonera med som hon hade när pappa levde. Ingen som lugnar henne när tankarna börjar snurra omkring den tappade husnyckeln.

Som tur var hade hon en extranyckel hos grannen, så hon kunde komma in, annars hade det ju varit ett rent elände…

Jag har också tappat nycklar. Två gånger. Den ena gången kostade det ett nytt lås och den andra struntade jag i att göra nånting – och då kom nycklarna också fram efter några veckor. Den första gången var jag orolig, den andra inte.

Det var vad jag sa till mamma. Känn efter. Känns det oroligt i magen så byt lås. OM det nu var så att nycklarna tappats precis utanför dörren när hon gick iväg till körsång så kunde man kanske tänka sig att en illasinnad hade använt dem och gått in i huset där och då, när det var tomt. Men det var det inte någon som hade.

Jag sa åt henne att sätta igång rörelselarmet, det larm som hon skaffade när pappa låg i sovrummet på övervåningen och hon var orolig att han skulle resa sig upp och ramla utan att hon hört att han klivit upp. Det larmet har hon nu riktat mot ytterdörren, och jag lovade henne skrattandes att om det nu är så att en tjyv smyger sig in mitt i natten så får han hjärtstopp innan hon får det. 🙂

Men – mamma hade sovit dåligt inatt, och fick fatt i goda vänner som kom över och lekte låssmed med magert resultat, och det slutade med att hon ringde ett proffs som kommer och ställer om hennes lås nästa vecka.

Det känns skönt att hon ringer när hon är orolig, och ännu skönare att hon har vänner och grannar som kan hjälpa.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

En reaktion till “När mamma saknar pappa”

Det tyckte jag - vad tycker du?

