Förresten – kvarskatten då?

Jag pratade med Skatteverket häromdagen. Och fick en förklaring på de 42 tusen kronorna.

En tredjedel av inkomsten hade jag fått i form av medarbetaraktier – dem hade jag glömt. Det var ju för ett helt år sen jag fick dem. Hursomhelst, att jag ska skatta för dem förstår jag – men för säkerhets skull ringde jag gamla jobbet och kollade att det stämde. Det gjorde det.

De andra två tredjedelarna av inkomsten var påhittade av Skatteverket eftersom jag bytt pensionsförsäkring, och de lät mig betala samma extraskatt två gånger på grund av nån teknikalitet. ”Men det går ju inte”, sa skattgubben, ”du ska ringa ditt försäkringsbolag och få dem att flytta pengarna till ett annat sparande” (som om jag lyssnade särskilt noga – pensionsförsäkringar och jag har aldrig varit särskilt bra vänner). Hursomhelst slipper jag för tjugosex av de fyrtiotvå tusen kronorna, alltid något… Och aktieportföljen har vuxit alldeles gratis, eller rättare sagt, det kostade mig ”bara” skatten på sextontusen… Hick.

Från pensionsförsäkringsbolaget fick jag en blankett som jag ska fylla i och skicka till dem. Nu har jag läst den tio gånger, och jag förstår fortfarande inte vad det är jag ska fylla i. Suck. Jag får väl ringa till dem igen.

Varför ska det vara så krångligt med blanketter?

Och apropå blanketter så har jag hittat den blankett som jag ska fylla i för att kunna bli dansk medborgare (jag behåller mitt svenska medborgarskap ändå). Intressanta saker ska fyllas i och skickas kopia på. En massa papper om mina föräldrar, deras födelseattester och vigselbrev, bland annat. Jag känner mig lite tveksam om jag överhuvudtaget ids be mamma om att engagera sig i det här… Eller så kollar jag när jag är hos henne i påsk, om jag kommer ihåg det. Viktigare än så är det inte. Fast jag skulle vilja rösta i nästa val. Jag är lite trött på att ha bott här i tjugosju år och inte få bestämma var mina skattepengar ska användas.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

2 thoughts on “Förresten – kvarskatten då?”

    1. Nej, nej, jag skattar i Danmark. Det vore ju fantastiskt om jag kunde få skatta i Sverige bara för att jag var svensk, men så är tyvärr inte systemet 😀
      Inkomstskatten är lägre i Sverige, något man rättat till numera för de som bor i Øresundsregionen på ena sidan och jobbar på den andra. Man skattar där man tjänar pengar.

      Liked by 1 person

Det tyckte jag - vad tycker du?

