Att plötsligt få en myndig ung man i huset

Jag ÖVAR verkligen på att släppa kontrollen och inse att om bara ett par veckor så har jag en vuxen man i huset. Nja, ok, ny-vuxen. För som jag har sagt till honom, bara för att personnumret plötsligt säger myndig så betyder det ju inte att jag anser honom för att ha blivit vuxen bara så där över en natt.

På lördag ska den unge mannen – inte än myndig då, visserligen – hålla fest för cirka 30 vänner. Det blir chips och dricka – mycket dricka! – och musik. En sen natt eller tidig morgon och nästan garanterad sömnlös natt – lokalen ska lämnas ren och presentabel klockan tio söndag morgon. (Jag lär vara den som städar…)

Den ömma modern – som visserligen har erfarenhet från både fulla och höga unga människor (förvisso icke hennes egna) till Roskilde festivalen – känner viss skräck och avmakt inför det faktum att jag kommer att stå som enda ansvarig och nykter person bland en massa fulla ungdommar.

Samtidigt intalar jag mig att nån gång måste vara den första. Spyor kan torkas upp – om de (gud förbjude) hamnar i soffhörn eller andra hörn. Slagsmål lär det inte bli 🙂 men förmodligen stökigt och högljutt.

Storebror har inte koll på nånting (som vanligt) men jag unnar honom en trevlig kväll – det lär det bli med den mängd alkohol som han förväntas dricka. 18 shots till en 18-åring säger traditionen, dock är det mer human alkoholprocent än vad jag tänkte när jag hörde ordet shots.

Jag minns min egna ungdoms tequila shots – efter bara några få mådde jag illa och skulle inte ha fler. Och som konsekvens därav blir jag numera aldrig mer än högst lite salongsberusad. Jag dricker för att det är gott och slutar långt innan huvudet börjar snurra.

Hursomhelst.

Den unge mannen ska handla chips och snacks till 30 personer och den ömma modern ska stå klar med det som festlokalen kräver; toalettpapper, handdukar, sopsäckar och sånt.

Jag vill nog egentligen – handen på hjärtat – bara ha den här helgen överstökad så fort som möjligt.

Skrev jag att jag fixat en plan B om det går helt åt skogen och jag behöver vuxenhjälp? Favoritgrannens man har lovat att ställa upp om jag behöver det. Tack och lov för honom.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

8 reaktioner till “Att plötsligt få en myndig ung man i huset”

  1. Det går nog fint ska du se, precis som du skriver har du ju vanan inne.
    Snällt av grannen! Jag tror nog de dyker upp en sväng oombedda också ska du se 🙂
    Hälsa och gratta 18-åringen, han är så trevlig din store son. (Båda är självklart det!)

    Gilla

  2. Det är en jobbig situation. En vill ju att de ska ha kul, men samtidigt livrädd för konsekvenserna. Min stora frågade mig häromdagen när en slutar oroa sig för sina barn. ”Aldrig ” blev svaret.

    Gilla

  3. Det är nu skillnaden på Sverige och Danmark blir stor. Ingen alkohol i egen lokal i Sverige om inte någon langar. Här är det mer 20 års 🎉

    Gilla

      1. Jag trodde inte att ni höll på med något olagligt. Här ( I Sverige) är diskussionen mer ”får man bjuda barn hemma på vin om dom är 18 år”

        Gilla

        1. Nej nej, jag förstår det.
          Jag kämpar varje dag nuförtiden med mina svenska värderingar och uppfostran och den danska ”friare” traditionen omkring alkohol. Särskilt blir det en utmaning med Lillebror, som är yngre och som har börjat dricka innan han ens fyllt 16. Jag hatar det.

          Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

