Inte alltid festligt med fest

När jag kom hem från träningen (och vinterbad!) sitter olycklig Storebror i köket och deppar.

Halv ses har han vaknat varje morgon den senaste veckan, sen festen kommit närmare och närmare har han haft svårt att slappna av, acceptera att det är han som är i centrum och den som ska vara ”på”. Storebror är en introvert och vänlig, omsorgsfull själ – och som sagt; hatar att stå i centrum för något.

Nu är det festen som ska vara ikväll som han oroar sig för.

Han har inte sovit och känner sig långtifrån utvilad. Dem som han allra helst hade haft med till festen är bortresta och kommer inte. Och – tänker jag – så är det pressen med att stå i centrum, vara den som ska ta 18 shots mitt i skocken av vänner som trycker.

Gör det nåt om jag ställer in” säger han olyckligt, och jag svarar att det är han som bestämmer, jag backar upp om hans beslut. Däremot tycker jag att han bör ringa några vänner som han kan prata med – prata riktigt – innan han bestämmer sig. Och prata med flickvännen, som han litar på.

Nu får jag se om det blir nån fest… Tur att affärerna har öppet till 22 så hinns det med att handla chips och sånt intill sista minuten om han bestämmer sig för att genomföra.

Farmor och farfar kommer hursomhelst hit till middag vid sextiden. Mat ska vi ha.

Håhåjaja. Nu hoppas jag att han kan sova ett par timmar, får pratat med de där kompisarna och sen bestämmer sig. Deadline om fyra timmar, kl 16.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

6 thoughts on “Inte alltid festligt med fest”

    1. Han har precis vaknat och är askgrå i ansiktet. Har vilat i tre timmar och sovit tjugo minuter. Han avlyser. Shit happens – nog är det synd, men jag hoppas det kommer andra fester där han kan vara trygg i centrum av det som händer.

      Gilla

  1. Jobbigt läge. Känner igen det från yngsta dottern. Ångesten just innan. Viljan att ställa in.
    Hon sa för att det är galet med de danska shotsen. Hon var på 25 års fest och stackarn som fyllde år fick dricka 25 😮

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

