Precis vad jag behövde

Med Långe T på kurs i England i tre dagar och Secret Service i Mexico i över en vecka så beslöt jag mig för att jobba hemifrån idag. Exakt precis vad jag behövde, kände jag halvvägs in i förmiddagen.

Visserligen utnyttjade jag dagen till att åka till verkstan och få bytt till sommardäck, men det var klart redan halv nio. Vid lunchtid tog jag en banan och tog ut hundarna på en långpromenad i solskenet. Vi gick till kyrkogården, till apoteket och den långa omvägen hem.

Vid Exets gravsten planterade jag påskliljor för ett tag sen, och de står så vackert nu. Jag önskade honom grattis på födelsedagen – som är imorgon – och slogs som alltid av det absurda i att tala med honom på en plats som jag inte alls förbinder med honom.

På apoteket kvitterade jag ut fästingpiller till hundarna (ett par timmar tidigare tog jag årets första bamsefästing på Kommissarien – *urk*) och omvägen var en skön ursäkt till att dra ut på vägen hem. Fast jag använde nästan tjugo minuter på att diskutera med en engelsk säljare, så det var inte helt spilld tid ändå.

Hemma blev det lugnt och tyst; hundarna somnade tvärt och jag fick jobbat en hel del. Skönt med tystnaden hemma och fantastiskt skönt att slippa den långa resvägen. Jag tänker ideligen på att visserligen har jag det bra nu, på nya jobbet, men den där resvägen tar livet av mig. Det är inte kul att sitta i tåget 35 minuter om dagen och att ha en timme från dörr till dörr. Även om det egentligen är ren lyx; jag har två cyklar till att ta mig de få kilometrarna mellan hem/jobb och stationer, och jag ska inte byta tåg.

Men ändå. Jag saknar min 9 km cykelväg, det gör jag verkligen. Saknar den så det gör ont ibland – det var en halvtimme på cykel och hem kom jag alltid med en totalt tömd hjärna, trött i benen men åh, så himla nöjd.

Jag kommer inte att pensioneras på det här jobbet. Jag hittar nånting annat så småningom, det känns så. Trots att det blivit så himla bra med Långe T så känns det här jobbet inte riktigt som ”jag”, och företaget förstår jag mig inte riktigt på. Men folket är himla snälla. Med några få undantag, så är det ju alltid.

Framför allt är det helt ok för dem att man jobbar hemifrån då och då. Vilket gör att jag idag landade med bägge fötter mitt i mitt eget liv och kände att jag hänger ihop nu, det var en skön paus och precis vad jag behövde.

Och snart är det påsklov. Det behöver jag också. Tio lediga dagar på raken. Hälften av dem i Sverige. Tjoho. Det ska bli underbart skönt!

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

3 thoughts on “Precis vad jag behövde”

Det tyckte jag - vad tycker du?

