En alldeles frivilligt betald kontusionsskada (lårkaka)

Idag får jag lov att tänka på den Skäggige hela dagen. Inte för att det är hans födelsedag – för det är det. (Han fick en liten vårbukett med gula påskliljor och blå pärlhyacinter. Svenskt så det förslår. 😀 )

Förmodligen får jag tänka på honom imorgon också.

Vänster lår är helt åt skogen efter hans fyra precisa tryck, djupt, djupt in i muskeln. Den tidigare så stenhårda muskeln som nu känns nästan mjuk… Nästan.

Jag sparar lite till nästa gång. Och är du inte glad för att jag inte tar höger lår med en gång?” säger han glatt. Och tillägger, med allvar i rösten:

När fysisk smärta är så intensiv, gör så förbannat ont, så är det inte bara en muskulär smärta. Då ligger det nånting i botten och skaver, nånting psykiskt. Nånting du inte vågar släppa på. Släppa kontrollen över. Men du törs. Snart är det inte så långt att falla längre, du kommer närmare och närmare målet och det är inte alls samma kvinna som ligger på bänken nu som när du kom för två år sen.

Sen får jag veta hur jag ska använda foamrollern på de diagonala musklerna, dem som gör ondast. Framsida och sida kan jag rulla utan större smärta, det ska jag fortsätta med. Men diagonalen?

Ha på dig byxor. Ju tjockare tyg, ju blidare tryck på låret. Lägg dig på rullen, bygg upp med kuddar om det behövs. Ta bort stödet när du ligger, om det går. Ligg still i några minuter, fem minuter kanske. Jobba med andningen, slappna av. Lyft dig och flytta rullen någon centimeter, jobba igenom hela låret. Så småningom kan du rulla. Det tar några veckor. Men det går.

Jo, jag tackar.

Här sitter jag på jobbet med en ömmande smärta i låret, en lårkaka som inte är en lårkaka. Trappor var inte kul. Cykla var inte kul heller. Tur att jag inte har nån träning ikväll, så slipper jag skolka.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

5 reaktioner till “En alldeles frivilligt betald kontusionsskada (lårkaka)”

    1. Jag vet, det låter läskigt. Om det inte var så att jag varenda varenda varenda gång konstaterade att det är otroligt vad den mannen kan, vad han vet och vad han kan fixa, så skulle jag aldrig gå dit mer.
      Men han är fantastiskt duktig, och jag litar på honom 100%. Det blir bra. Det har blivit tusen gånger bättre.
      Men – jag förstår dig. Han gör sig inte så bra i berättade historier, stackars Skäggige. Han ska upplevas. 🙂

      Liked by 1 person

      1. Ja, jag har ju förstått det när vi har träffats och du har berättat. 😊
        Men det blir lite kollision i hjärnan, det där med att det så ofta gör ont. Jag tänker att kroppen skulle jobba mot smärtan, slå knut på sig. Bara du mår bättre, så är jag glad. Hoppas ändå att Den skäggige inte längre behövs i ditt liv en dag.

        Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

