Vilken dag

Begravning i de vackraste omgivningar man kan tänka sig.

Storebror och jag välkomnades av en tårdränkt mellanson, Storebrors fd klasskompis. Bakom honom stod hans mamma och lillebror.

Kyrkan var proppfylld. Många måste stå. Storebror satt stum i kyrkbänken med våta ögon. Jag kände så med honom. Vacker musik och vackrast var U2’s Beautiful Day som spelades medan kistan bars ut.

Familjen åkte med kistan till sommarstugan för att ta ett sista farväl, och vi andra begav oss till festlokalen, där det så småningom hölls tal; skrattandes, gråtandes, stimmandes… Den enda som saknades var M. 51 år blev han, precis som Exet.

När RHCP spelades i festlokalen så grät jag. (Den spelades vid Exets begravning när kistan bars ut – av våra söner, våra fäder, mig… Ett starkt minne)

Solen sken och allt var helt som det skulle – förutom att begravningar aldrig är som de ska.

Vi åkte hem.

Det började regna.

Senare på kvällen fick jag sms från min nyopererade syster. Allt har gått bra, men precis hur bra får vi veta så småningom. Mor är i alla fall kvar hos henne till imorgon, vilket är skönt för alla inblandade.

Men det blev för mycket för mig idag. Jag har mått illa hela eftermiddagen. Har inte kunnat äta, bara druckit te nu ikväll. Inte så konstigt kanske.

Det virvlar mycket i huvudet. För mycket.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

4 thoughts on “Vilken dag”

Det tyckte jag - vad tycker du?

