Sålunda. Yttermera.

Ibland kommer de orden till mig, och jag säger dem högt. Hade ingen aning var de kom ifrån förrän jag idag googlade och hamnade i min barndoms Astrid Lindgrens värld.

Emil i Lönneberga.

Därifrån kommer orden.

Undrar när jag läste boken senast –  det måste varit minst tio år sen. Kul att ord dyker upp så där ibland, från ”ingenstans” men ändå har ett ursprung.

Emil, som nöjd och glad hade återvänt till kalaset, gjorde under tiden sitt bästa för att roa lilla Ida. Hon tyckte det var långtråkigt med husförhör, därför tog han med henne ut i farstun, och de hjälptes åt att prova galoscher. Sådana stod där i långa rader, både stora och små, och lilla Ida fnissade förtjust när Emil klev omkring i prostens galoscher och sa ”sålunda” och ”yttermera” precis som prosten.

Citat och bild hämtat härifrån: http://www.astridlindgren.se/en/lekstugan/las/327?page=5

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

En reaktion till “Sålunda. Yttermera.”

Det tyckte jag - vad tycker du?

