Funderar på träning och förbränning

träningslokal

Jag blev tipsad av en träningskompis att kolla in Anna Bogdanova (träningsguru i DK) och hennes metod. Hur äta, träna och sova för att vara snäll mot kroppen. Stressa mindre – och med det menar jag stressa kroppen mindre genom att göra rätt och ge sig själv den vila, energi och träning som den behöver. Och faktiskt förbränna mer, och bygga en hållbar kropp.

Igår kom jag igång med att läsa om det sjuveckors program som hon har, som liksom programmerar kroppen ”back to basics” och som jag känner att jag kanske borde testa – med tanke på de senaste två veckornas ytterligare stress, torsdagens omgång hos den Skäggige och dagens träning, som verkligen fick mig att inse hur stel jag är – förhoppningsvis ”bara” efter de här två veckornas övertänk, men förmodligen har det varit ett faktum hela tiden och nu har jag nått botten (you wish) och kan känna efter ”på riktigt”.

Det där sjuveckorsprogrammet. Första veckans mål är: Sov. Vila. Gör flowövningar. Ingen träning, förutom de där flowövningarna. Ät proteiner till varje måltid.

Nog precis vad min kropp behöver, egentligen. Sova. Vila. Ta det lugnt.

Men träningen… Min träning. Den som jag har kommit att prioritera så högt, som jag håller så mycket av. Den som idag skedde i vårens vackraste omgivningar; skirt grön bokskog kryddat med vitsippor som nu sjunger på sista versen. Och sjunger gör fåglarna – det är en konsert som är svårslagen och alldeles gratis är det också.

Det känns som ett stort offer, att skippa den hårda crossfitträningen tre timmar i veckan och byta det mot… en timme delat i fyra bitar. Hejdå kondition, liksom. I sju veckor.

De följande veckorna ska man fortsätta äta proteiner. Träna flowövningar och med kettlebell, en kvart fyra gånger i veckan. Vara snäll mot sig själv. Vila. Sova.

Jag är inte så bra på sånt. 😉 Det är nog på tiden att prova.

Publicerat av

irrhönan

Singelmamma till 2. Hundägare till 2. Beroende av crosstraining, utomhus och året runt. Mera gourmand än gourmet. Läser gärna böcker. Försöker sluta tänka.

3 reaktioner till “Funderar på träning och förbränning”

  1. Sova bra är viktigt. Det står mer och mer om det där med att kroppen binder fett om man sover dåligt. Jag tror att du tänker bra även om det svider lite nu! Du är duktigt på att följa plane roch rent själviskt ser jag fram emot att läsa om hur det går för dig.

    Gilla

  2. Kanske du kan träna flowövningarna tillsammans ”med gänget” så missar du inte umgänget och omgivningarna iaf…

    Gilla

Det tyckte jag - vad tycker du?

